onsdag 9 juli 2014

Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman


Sidor: 201 (Pocket)
"Det är alltså jag som är din pappa. Du får vänja dig. 
Till min son. Jag ber om din förlåtelse redan nu. För alla gånger jag kommer skämma ut dig. För charterresorna. Cowboyhatten. "Riktiga män väger över 90 kilo"-t-shirten. För att jag gör min pappa-hade-rätt-och-mamma-hade-fel-dans bland folk. För att jag köper minibuss. För att jag har shorts.
 Fredrik Backman blottlägger med stor komisk träffsäkerhet 2000-talets småbarnsföräldrars alla ängsligheter och tillkortakommanden. Mellan igenkännande gapskratt och skarpa samtidsreflektioner ger han också röst åt uppriktig rädsla och villkorslös kärlek - texter som berör vare sig man är förälder eller inte."
Äntligen har jag läst den här också! Jag hittade den på Myrorna och högg så klart snabbt tag i den. Jag har inte barn men det spelar ingen roll, jag ville verkligen läsa den bok som är den enda jag inte läst av Backman av de han kommit ut med.

Och det gör verkligen inget att jag inte är en förälder. Jag tycker om den ändå, det är Backmans skrivsätt som alltid träffar helt rätt i hjärtat. Antingen sitter jag och småfnissar åt något roligt han beskriver eller så känns det som att hjärtat svämmar över av känslor som kärlek och värme. Han kan beskriva så bra, utan att använda galet stora ord. Det är det som är charmen med allt han skriver tycker jag.

Jag var tvungen att spara en del stycken som jag fastnade extra mycket för. Och det är när han beskriver kärlek som det blir bäst, som det här när han skriver om sin fru:
"Jag har bara verkligen älskat en kvinna. Men varje dag med henne är utklädd till sjörövare i magiska skogar fulla av nedgrävda skatter. Att få henne att skratta är som att ha lite för stora gummistövlar och få hoppa i den allra största av vattenpölar."   - s. 182
Jag älskar det! Det är så underbart beskrivet. Och exemplen hade kunnat vara fler, men det får räcka med det nu. Det är en riktigt fint bok att läsa, vare sig man har barn eller inte.

2 kommentarer:

  1. Denna har jag tänkt läsa under hösten. Skall bli så kul!

    SvaraRadera