tisdag 24 augusti 2021

Tisdagstrion - Känslor i boktiteln

 

Den här veckan handlar det om känslor hos Ugglan & Boken. Specifikt känslor i boktitlar. Här kommer mina tre böcker.


Helvetet jag kallade kärlek av Lena Bivner. Kärlek är ju en väldigt stark känsla. Den här boken tar upp en av kärlekens baksidor. När man fastnar i ett förhållande med psykisk misshandel. Det är en otroligt bra och viktig bok som jag verkligen rekommenderar. Den hjälpte mig efter att mitt eget helvete tog slut och gjorde så att jag kände mig mindre ensam och mindre galen.


Hunger av Alma Katsu är en historisk roman med en väldigt speciell, lite övernaturlig twist! Jag tyckte den var riktigt bra. 


Köplust av Stephen King. Jag minns att jag tyckte den här boken var riktigt bra, fram till slutet då det spårade ganska ordentligt. Är det någon som sett filmatiseringen av den? 

28 kommentarer:

  1. De böckerna kände jag inte till. Är inte "Köplust" en ovanlig titel för att vara King?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja jag vet inte vad man ska säga är vanliga titlar för honom riktigt :)

      Radera
  2. haha, riktigt fyndig varierande trio, tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Köplust - den har jag aldrig sett, jag brukar gilla King!

    SvaraRadera
  4. Köplust har jag ju så klart läst och jag borde ha sett filmen, men jag vet inte säkert.

    SvaraRadera
  5. de två första kände jag inte till. Köplust känner jag igen men har inte läst

    SvaraRadera
  6. Köplust, det var ett nytt tillskott till dagens känslor. Fyndigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en känsla jag kan känna igen lätt när det gäller böcker :D

      Radera
  7. Gillar din blandning! Särskilt köplust var kul!

    SvaraRadera
  8. Köplust var första Kingboken jag läste. Gillade den... ändå till slutet. Då tänkte jag att King inte var för mig, sedan råkade jag läsa Institutet och insåg att jag älskade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja slutet är verkligen helgalet! Institutet har jag inte läst ännu men den väntar i hyllan :)

      Radera
  9. Så skönt att höra att du lämnat helvetet bakom. Tack för boktipset! Att en Stephen King-roman spårar ut på slutet låter inte osannolikt... en del av hans böcker är riktigt skruvade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar ha lite svårt att hålla igen galenskaperna på slutet i sina böcker :P

      Radera
  10. Den första tror jag att jag har nersparad på Storytel. Får förstås min beskärda del av ämnet ändå via Gömda kvinnor på Insta. Hunger låter riktigt intressant, den ska jag kolla upp. King tror jag att jag avstår även fortsättningsvis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hunger är riktigt intressant! Så spännande koncept att ta en verklig historisk händelse och göra en egen liten twist på den.

      Radera
  11. Hunger är en bok jag tänkt läsa men aldrig blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera den! Men det är en hel del karaktärer att hålla koll på.

      Radera
  12. Kings bok har jag läst (fast på engelska, Needful things har jag för mig den hette) men inte de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i den engelska titeln :)

      Radera
  13. Köplust har jag läst.Hunger har jag oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hunger är jättebra! Hoppas du kommer tycka om den :)

      Radera
  14. Köplust har jag bara sett på film, inte så tokig. Kanske borde jag läsa boken? Tack för övriga tips också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns boken som bra fram till slutet :)

      Radera