onsdag 18 augusti 2021

Sky Song av Abi Elphinstone

 

Originaltitel: Sky Song
Sidor: 273 (Häftad)
Ålder: 9-12
"In the snowy kingdom of Erkenwald, whales glide between icebergs, wolves hunt on the tundra and polar bears roam the glaciers. But the people of this land aren't so easy to find - because Erkenwald is ruled by an evil Ice Queen and the tribes must stay hidden or risk becoming her prisoners at Winterfang Palace. 
Join Eska, a girl who breaks free from a cursed music box, and Flint, a boy whose inventions could change the fate of Erkenwald forever, as they journey to the Never Cliffs and beyond in search of an ancient, almost forgotten, song with the power to force the Ice Queen back. This is a story about an eagle huntress, an inventor and an organ made of icicles. But it is also a story about belonging, even at the very edges of our world..."

Åh vad jag tycker om den här boken! Det är ett magiskt äventyr när det är som allra bäst. Jag gillar det nog extra mycket eftersom djur och natur har en alldeles speciell del i allt och det ligger mig varmt om hjärtat. Jag är lite avundsjuk på Eska kan jag säga! Inte så att jag vill vara jagad av en ond isdrottning men jag hade gärna haft hennes närhet till de vilda djuren. 

Förutom magin och naturen är det en fin berättelse om vänskap och att våga tro på sig själv. Både Eska och Flint är osäkra i början och försöker forma sig själva för att passa in på olika sätt. Under läsningen får man ta del av deras resa och hur de växer som personer och som vänner. 

Den var både spännande och mysig, precis vad jag behövde första jobbveckan efter semestern! 

6 kommentarer:

  1. Vilket fiiint omslag! Och snö och is! Och valar! Och saga! Den ska jag kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart? Väldigt mycket natur i boken och det tyckte jag verkligen om :) Plus ett äventyr!

      Radera
  2. Så roligt att du tyckte om den! 😍 jag älskade också djuren och naturen i den här boken. Det har stannat kvar hos mig efter att boken blev utläst. ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var så mysig! Måste kolla upp mer från författaren :D Har du läst några andra böcker av henne? :)

      Radera
    2. Nej tyvärr har jag inte läst nåt mer av henne men vill verkligen göra det! Jag ska också kolla upp vilka mer hon har skrivit. Tror det är några stycken.

      Radera
    3. Låter bra att det finns flera böcker att se fram emot :D

      Radera