måndag 2 augusti 2021

Detektiv på hett plåttak av Sofia Rutbäck Eriksson

 

Originaltitel: Detektiv på hett plåttak
Längd: 7 h 6 min
Serie: Katarinas eminenta detektivbyrå (del 2)
Inläsare: Ellen Jelinek
"Katarina Zapp, nybliven privatdetektiv och allmän spänningsnarkoman, har inte mer än hunnit sätta upp skylten för Luleås första detektivbyrå förrän hon får två fall att lösa. Även om Katarina inte direkt känner kriminalhistoriens vingslag av att hitta en försvunnen katt. Men det andra fallet, där en kvinna tror att hennes pensionerade bror blivit mördad, är desto mer intressant. Och efter en hel del grävande runtomkring i Norrbotten är Katarina och bästa vännen Greta övertygade om att det ligger mer bakom både dödsfallet och den bortsprungna katten."

I andra delen om Katarina Zapp har hon precis öppnat upp sin detektivbyrå och får ta sig an ett misstänkt mord! Tillsammans med sin trogna assistent Greta såklart. Och en hel del choklad. Precis som i första delen har jag suttit och fnissat, ibland till och med skrattat högt. Det är så härligt att äntligen ha hittat en rolig deckarserie som faktiskt fungerar för mig!

Samtidigt är det lite spännande och klurigt med de olika fallen Katarina försöker lösa. Jag var verkligen inte beredd på upplösningen och tycker det var riktigt snyggt uttänkt. Parallellt med mysterierna får vi fortsätta följa hennes grannar och vänner på Malmudden och uppleva lite dramatik mellan de olika karaktärerna. 

Det är en otroligt underhållande serie mysdeckare som jag kommer fortsätta att lyssna på med glädje! Ellen Jelinek gör ett fantastiskt jobb med inläsningen och jag kan verkligen rekommendera de här böckerna om man behöver något lätt och charmigt som har karaktärer man lär känna och börjar bry sig om.

2 kommentarer:

  1. Jag skrev lite spydigt på en bokblogg om en annan svensk kvinnlig författares nyutkomna mysdeckare häromdagen: att jag verkligen inte gillar omslaget, det var så fult. Nu läser jag boken, för jag fick dåligt samvete - och den är faktiskt rätt bra.
    Med risk för att råka ut för samma sak en gång till: det här är verkligen ett jättefult omslag. Hu. Plottrigt, rörigt, fåniga illustrationer som ser ut som gamla tiders ClipArt. Men du verkar ju verkligen gilla själva innehållet, så det skulle inte förvåna mig om jag läser boken snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår verkligen inte alltid hur själva omslagsarbetet funkar. Men just nu verkar det vara väldigt inne med att klippa in små illustrationer i andra bilder. Det är ganska spännande att se hur det ändrar sig under tidens gång! Men boken är riktigt underhållande så hoppas innehållet överraskar dig om du läser den! :D

      Radera