torsdag 26 augusti 2021

The Wise and the Wicked av Rebecca Podos

 

Originaltitel: The Wise and the Wicked
Sidor: 358 (Inbunden)
"Ruby Chernyavsky has been told the stories since she was a child: The women in her family, once possessed of great magical abilities to remake lives and stave off death itself, were forced to flee their Russian home for America in order to escape the fearful men who sought to destroy them. Such has it always been, Ruby's been told, for powerful women.

Today, these stories seem no more real to Ruby than folktales, except for the smallest bit of power left in their blood: when each of them comes of age, she will have a vision of who she will be when she dies--a destiny as inescapable as it is inevitable. Ruby is no exception, and neither is her mother, although she ran from her fate years ago, abandoning Ruby and her sisters. It's a fool's errand, because they all know the truth: there is no escaping one's Time.

Until Ruby's great-aunt Polina passes away, and, for the first time, a Chernyavsky's death does not match her vision. Suddenly, things Ruby never thought she'd be allowed to hope for--life, love, time--seem possible. But as she and her cousin Cece begin to dig into the family's history to find out whether they, too, can change their fates, they learn that nothing comes without a cost. Especially not hope."

Att börja läsa den här boken var verkligen som att plocka upp en saga och bara försvinna in i den. Sagor har en väldigt stor betydelse för de tre systrar som står i bokens centrum. Det är genom sagorna de fått lära känna sin familjs historia. 

Det bästa med berättelsen är nog faktiskt karaktärerna. Jag gillar verkligen Ruby, hon är en riktigt modig tjej som försöker komma överens med allt livet slängt på henne. Hennes förmåga att se sin egen död, rädslan inför den och det faktum att hennes mamma bara stack en dag för flera år sedan. Det finns en del sidokaraktärer jag också tycker om men jag kan inte skriva för mycket om dem för då kan det bli spoilers. 

Något jag också uppskattar är att det finns karaktärer som är bisexuella, homosexuella och trans utan att det görs till en stor grej. Det är bara med som en naturlig del av livet och jag vill läsa fler böcker som har det. 

Själva historien tar ganska mycket tid på sig innan den kommer igång, det är nästan först på slutet som jag verkligen vill sträckläsa och bara ta mig vidare för att det är så spännande. När boken tog slut blev jag lite snopen för det kändes som att det var då allt började på riktigt. Jag ville ha mer! Jag hoppas det kommer en fortsättning, det borde finnas mycket mer att utforska med Ruby och gänget.

4 kommentarer:

  1. Hm, den här lät onekligen något udda. Men lite trist att den först verkade komma igång mot slutet. Det brukar jag bli lite irriterad på, haha. Känns som en enda lång uppförsbacke innan nånting händer. Ibland kan det vara värt det om man får lära känna karaktärerna ordentligt men oftast är det mest segt. Jag blev dock nyfiken på boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen trist! Det hade kunnat vara en jättebra bok. Men mot slutet vill man iofs bara fortsätta läsa och jag hade nog lätt hoppat till en bok två direkt om det fanns någon :p

      Radera
  2. Jag kände likadant, lite synd att det inte tog fart lite tidigare. Men den var ändå fint skriven. Jag hoppas också det kommer en fortsättning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en fortsättning vill man ju verkligen ha! Det var ju då det började bli spännande :D

      Radera