torsdag 12 november 2020

Spegelmannen av Lars Kepler

 

Originaltitel: Spegelmannen
Inläsare: Jonas Malmsjö
Längd: 17 h 35 min
Serie: Joona Linna (del 8)
"En ung kvinna försvinner när hon är på väg hem från skolan. Fem år senare hittas hon mördad på en lekplats mitt i Stockholm. Via övervakningskameror lyckas Joona Linna spåra ett ögonvittne. När det visar sig att vittnet är en psykiskt sjuk man som inte har några som helst minnen av det han såg tar Joona kontakt med hypnotisören Erik Maria Bark."

Det är väldigt svårt att låta bli att läsa eller lyssna på en Kepler-bok när den släpps. De är oftast riktigt spännande och mörka!

Spegelmannen är inget undantag. Jag som nästan aldrig lyssnar på böcker flyger igenom den här i just det formatet. Jag ville bara lyssna vidare hela tiden. Det var nästan frustrerande när jag var tvungen att pausa för livet utanför boken. Jag satt på nålar!

I den här får vi träffa en gammal bekant, Erik Maria Bark, som hade en stor roll i Hypnotisören. Jag tror inte att han har varit med sedan dess. Det var hur som helst väldigt intressant att få läsa om honom igen och se hur han har utvecklats bakom kulisserna.

Precis som i de tidigare böckerna finns här mycket mörker. Det är en bok full med mänsklig ondska och det är både lite fascinerande och skrämmande hur författarna kan komma på så många olika hemskheter.

Jag kommer fortsätta följa den här serien och ser fram emot nästa bok!

4 kommentarer:

  1. Va roligt att denna också var bra! Lite kul att läsa din recension när jag själv precis har börjat på Eldvittnet av Kepler. (Har ju lite att ta igen i serien!) Men den är redan väldigt spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är verkligen grymt duktiga på att till spänningen! Omöjligt att sluta när man väl börjat läsa :)

      Radera
  2. Jag är så tveksam till att läsa mer av Kepler för jag tyckte att serien bara blivit sämre och sämre. Får se om jag ger dem en ny chans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de första böckerna var de svagaste, sen blev Sandmannen en favorit och har fortfarande den platsen :)

      Radera