tisdag 26 mars 2019

Veckans topplista - Romaner som baseras på verkliga händelser


Den här veckan handlar om det romaner som baserar på verkliga händelser inne hos Johanna. Det ska bli riktigt spännande att se alla svar! Här kommer mina fem i alla fall! 


Egentligen hade jag kunnat ta vilken som helst av det här författarparets böcker, men Bombmannens testamente var den första jag lyssnade på så det får bli den!


Den här romanen om Maria av Skottland minns jag som jättebra!


En skönlitterär berättelse om ett riktigt mordfall. 


Även här är det en verklig mördare som inspirerat till en deckare. 


Den kanske är lite uttjatad men den är så grymt bra!

24 kommentarer:

  1. Jag hade tänkt ta med "Florence" i min lista, men var ju tvungen att begränsa mig. Den är skriven av duon bakom "Bombmannens testamente". Läste "Yxmannen" och blev lite äcklad över allt våld, men också trött på de många människorna som var svåra att hålla isär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken om Florence är också riktigt bra! Frustrerande men bra.

      Radera
  2. Schulman är bra, Maria av Skottland har jag i bokhyllan och väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria av Skottland är riktigt bra :)

      Radera
  3. Yxmannen är den enda jag läst av de här böckerna. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  4. Schulmans böcker måste jag bara läsa. Quiet Dell verkar också spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste läsa Glöm mig av Schulman!

      Radera
  5. Yxmannen har jag inte läst än, står oläst i hyllan men vill gärna läsa den snart! Maria av Skottland blev jag ju nyfiken på nu! :D

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dessa, men Yxmannen står oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  7. Yxmannen får jag ta och läsa snart.

    SvaraRadera
  8. Roligt att du också lyfter fram Ebervall/Samuelson. Så bra! Och det ör Schulman också, de andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
  9. Tack för intressanta tips. Yxmannen kom med även hos mig och den sista boken har faktiskt hamnat i min hylla nyss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bränn alla mina brev är otroligt bra!

      Radera
  10. Yxmannen står på min läslista. Schulman har jag läst och är tveksam till. Maria av Skottland verkar intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria av Skottland är riktigt intressant :)

      Radera
  11. Många nämner Yxmannen, blir mer och mer nyfiken ;)

    SvaraRadera
  12. Maria av Skottland blev jag nyfiken på nu, tack för tips!

    SvaraRadera