tisdag 11 juli 2017

Allt det du måste av Sylvia Lidén Nordlund


Originaltitel: Allt det du måste
Sidor: 282 (Kartonnage)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Mia fyller snart fyrtio och lever ett vanligt liv, men ett liv som behöver förändras. Hennes höga ambitioner gör att hon kommit på kant med en äldre kollega på förskolan där de arbetar. Försåtlig mobbning och utfrysning tar vid och trappas snart upp. Chefen är ung och ny och har svårt att hantera situationen. 
Mias vånda och ångest växer; över arbetssituationen, över tonårsdottern som har svårt att finna sig tillrätta i sin nya skola och över maken som mest har fokus på sig själv och sitt arbete. Prövningarna tvingar Mia att stanna upp och se över allt hon tror att hon måste. Serena, väninnan och ljuspunkten, ger henne en matlagningskurs och en bok i present. Mannen Mia möter på kursen och visdomsorden hon hittar i boken, blir ögonöppnare som för henne till en punkt där det inte längre finns någon återvändo till hennes gamla liv."
Nu när jag precis läst ut Allt det du måste och ska börja skriva om den slår det mig att den nog tillhör en sorts böcker jag inte läser så ofta. Där det mest är vardag, ett vanligt liv, där det finns problem som många brottas med i verkligheten också. Inga mord, ingen stor kärlekssaga, ingen magi. Bara det vanliga livet och de verkliga känslorna. Med det menar jag inget negativt. Det slog mig bara när jag satt och tittade på bokhyllorna att det är inte många sådana böcker som slåss om utrymmet där. Men de behövs ju också.

Det känns som att det är en berättelse skriven med värme, som att författaren verkligen bryr sig om Mia och vad som händer med henne. Och tack vare att jag kan känna igen mig på vissa punkter så gör jag det också. Det kanske är en liten åldersskillnad mellan mig och Mia men när hon får sina panikattacker så vet jag precis hur det känns, när det känns som hela världen snurrar och när hon funderar på att göra stora förändringar så vet jag precis hur de osäkra tankarna flyger runt och strör tvivel omkring sig.

Trots att den tar upp en del jobbiga känslor och situationer så känns den hela tiden luftig och lätt att läsa. Det här är första delen i vad som ska bli en trilogi om Mia och hennes utveckling och det verkar som hon har mycket nytt och omtumlande att se fram emot i kommande böcker.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Den är jag sugen på att läsa.
    Kul med rec.ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du är intresserad av den :)

      Radera