måndag 9 april 2012

Thomas Harris - Hannibal: upptakten


"I ett mardrömslikt Östeuropa hittas en pojke i snön, stum och med en kedja runt halsen. Han tycks vara fullständigt övergiven, men demonerna håller honom sällskap.
En tid senare finner pojkens farbror, som är en känd konstnär, honompå ett sovjetiskt barnhem. Farbrodern tar med den lille Hannibal hem till sin vackra fru i Frankrike. I lady Muraskis trygga famn utvecklas Hannibal till en mycket intelligent ung man som blir den yngste någonsin som antas till läkarutbildningen.
Men demonerna hemsöker honom, plågar honom. När han är tillräckligt gammal söker han själv upp dem. Hannibal Lecter upptäckter att han har gåvor långt utöver de akademiska."

 Jag tyckte om När lammen tystnar, jag tyckte ännu bättre om Hannibal, men här i Hannibal: upptakten tappar Harris mig totalt tyvärr.

Det lät intressant! Få veta varför Hannibal blev den han blev, vad som hände. Men helt ärligt så räckte det faktiskt med de glimtar man fick i Hannibal av hans uppväxt. En hel bok om det behövdes inte. Den var inte så spännande som de andra böckerna, inte så intressant och i mina ögon ganska platt faktiskt.

Tyvärr. Jag hade hoppats på att den skulle vara mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar