tisdag 24 juli 2018

Innan vi visste allt om varandra av Anne-Lie Högberg


Originaltitel: Innan vi visste allt om varandra
Sidor: 269 (Inbunden) 
Serie: Agnes (del 3)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Agnes och familjen har äntligen kommit till ro efter flera år med motgångar. Livet börjar rulla på i ett efterlängtat tempo och alla barnen ser fram emot ett långt sommarlov.
När Vendela flyttar in i huset bredvid blir Agnes motvilligt nyfiken. Trots att hon fortfarande har svårt med tillit till nya bekanta efter Lisas svek, blir de snabbt goda vänner. Och även om middagarna är mysiga, pratstunderna trevliga och alla upptåg som de hittar på roliga, kan Agnes inte skaka av sig känslan av att den nya grannen döljer något.
Men att Agnes själv har egna hemliga tankar och en stor inre oro erkänner hon inte alls förrän det blir ofrånkomligt och allt måste fram i dagsljuset.
När också mamma Gunnel beter sig konstigt och blir alltmer tystlåten, blir hela tillvaron till slut outhärdlig. Återigen snurrar livets hjul snabbare än vad Agnes hinner med och hon försöker förtvivlat lösa problemen som hopar sig. Agnes och systern Cissi blir tvungna att till slut konfrontera sin mor och det visar sig att tystnaden döljer en gåta från det förflutna."
Jag har läst de två tidigare böckerna om Agnes, Det kommer aldrig mer vara du och Väck mig när det är över, så när Anne-Lie hörde av sig och frågade om jag ville läsa del tre var det lätt att svara ja!

I den här tredje delen om Agnes hoppas hon äntligen på att livet ska lugna ner sig och jag tycker verkligen hon förtjänar det efter allt som hänt henne tidigare! Men livet blir ju sällan som man planerat och en ny granne som flyttar in, hennes ex som kommer med chockande nyheter och stora händelser i det egna livet gör att hon inte riktigt får det lugn hon väntat på.

Kapitlen hoppar mellan Agnes och den nya grannens, Vendelas, perspektiv. Det är tydligt markerat och inte alls förvirrande. Man märker ganska snabbt att Vendela döljer något, och även om jag förstår vad det handlar om i stort är detaljerna dolda ganska länge. Mina hjärnceller arbetar så klart hela tiden med att försöka lista ut vad det är som hänt men även om jag kommer på flera olika scenarion missar jag det som till slut visade sig vara rätt.

Jag tycker verkligen om Agnes och hennes familj, det är underbart att se hur stöttande hennes nya man är genom alla svårigheter och beslut. Letar man lätt och trevlig läsning som ändå har en del allvar i sig kan jag verkligen rekommendera de här böckerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar