torsdag 19 juli 2018

Hur smart är din hund av Per Jensen


Originaltitel: Hur smart är din hund?
Sidor: 175 (Inbunden)
"Vad tänker din hund egentligen? Förstår den vad du säger? Är den empatisk och har den känsla för rättvisa? Hundars speciella intelligens handlar om att kommunicera med oss människor, och etologer beteendeforskare har på senare år kartlagt hundens inre liv med hjälp av olika vetenskapliga undersökningar.
I den här boken har Per Jensen anpassat en rad av dessa experiment till enkla test som du kan göra själv tillsammans med din hund. Boken är en handbok för hemmaetologen och de olika försöken kan enkelt byggas ut till mer omfattande experiment. Och det bästa av allt är att din hund och du får några roliga stunder ihop och lär känna varandra bättre!"
Den här boken var inte riktigt vad jag hade trott från början. Den var lite mer avancerad och testen var annorlunda än vad jag hade tänkt. Men det var ändå givande läsning! Dessutom är den väldigt lättläst, vilket alltid uppskattas när det är en faktabok.

Man får alltså läsa om olika sätt att testa sin hunds intelligens. Kan din hund skämmas? Härma dig? Veta när den blir orättvist behandlad? Räkna? Är den vänstertassad eller högertassad? Det och mycket mer kan man testa sig fram till med hjälp av övningarna som författaren tar upp. Han skriver väldigt lättillgängligt om vad man behöver för att utföra allt och hur man ska göra.

Vissa saker har jag redan ganska bra svar på angående Nitro. Jag vet att han är duktig på att be om hjälp om han behöver det. Vet han att det finns en godis gömd någonstans där han inte når den så kommer han att visa det. Han reagerar när jag gråter, blir glad när jag visar glädje osv. Aramis var helt otroligt när det gällde empati vid gråt! Om Nitro är höger- eller vänstertassad kanske jag testar någon gång bara för skojs skull.

Har en annan bok av Jensen oläst här hemma, Hunden som skäms: myt eller sanning? Det ska bli väldigt intressant att läsa den också!

14 kommentarer:

  1. du kanske skulle gilla denna:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/06/en-hunds-basta-van-av-w-bruce-cameron.html

    SvaraRadera
  2. Vad kul, jag vill se hur smart min hund är. För ibland är han ett spån. :D Men skämmas kan han göra. haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja du får testa och avslöja i bloggen! :D

      Radera
    2. Haha ja, jag har funderat på om jag ska göra lite sånt också. Tex, om jag tittar i någon rolig kokbok eller något sånt. Att testa ett recept eller pyssel och se hur det blir haha! :D Kanske kan bli kul.

      Radera
    3. Det låter som en jättekul idé! :D

      Radera
  3. Låter intressant. Man undrar ju ibland vad som rör sig i huvudet på den lurviga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det undrar jag väldigt ofta :)

      Radera
  4. Jag gillar verkligen Per Jensens böcker :) Just den här har jag inte läst, men Hunden som skäms kan jag varmt rekommendera.

    SvaraRadera
  5. Den här verkar riktigt intressant! :)

    SvaraRadera
  6. Jag måste erkänna att jag inte förstår mig på den här typen av böcker. Människor som hittar på sätt att testa om djur är smarta enligt människor. Tvivlar starkt på att vi människor kan avgöra hur smarta djur är enligt våra värderingar när det borde handla om djurets eget sätt att värdera vad smarthet är. En del tester på djur ser jag däremot som intressanta ett exempel är spegeltestet att det sedan finns kultur bland en del djur är också intressant. (man blir nördig efter att ha läst en kurs som hette något i stil med människor och djurs kognition)

    När det gäller våra hundar så är nog en smartare än den andra om man utgår från en bedömning gjord av människor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser det mest som ett roligt sätt att jobba med hunden :) Lära känna varandra ännu bättre och hitta på saker att göra tillsammans. Det nämner författaren också i boken att det är ingen forskningsbok (men han använder sig av sätt som gjorts i forskning) utan bara något man kan ha roligt med tillsammans med hunden.

      Radera