måndag 18 juni 2018

Hon som inte vet av Karen Cleveland


Originaltitel: Need to Know
Sidor: 317 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Norstedts, tusen tack! 
"Vad gör du när allt du tar för givet kanske är en lögn?
CIA-analytikern Vivian Millers uppdrag är att avslöja ryska spionceller i USA. Hon kommer över en hemlig mapp som innehåller bilder på infiltratörer som lever i landet under täckmantel. Ett par klick senare är allt som betyder något för henne, hennes jobb, hennes man, till och med hennes barn under hot. Vivian har svurit på att försvara sitt land mot alla fiender, men nu står hon inför ett omöjligt val. Hon slits mellanplikttrogenhet och förräderi, kärlek och misstänksamhet. Vem kan hon lita på?"
 Det här var en riktig bladvändare! Precis som utlovat av både blurbar och recensioner jag hade läst innan jag själv plockade upp den.

Jag var lite skeptisk eftersom den beskrivs som en spionroman till viss del och det brukar inte vara något jag fastnar för. Men den var faktiskt jättesvår att lägga ner när jag väl hade börjat läsa. Det där med spionroman tycker jag nog att man kan ignorera om man som jag känner att det skrämmer bort en lite i vanliga fall!

Det är en berättelse där du aldrig riktigt vet vem du kan lita på. Författaren övertygar dig om en sak ena stunden, sen svänger hon runt precis allt och gör så att du är bombsäker på att det är motsatsen som stämmer. Det är som en bergochdalbana!

Största delen av boken var riktigt bra, den är spännande och sidorna flyger verkligen bara fram. Däremot har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om slutet. Det var inte vad jag hade förväntat mig och jag är inte säker på om jag gillar det eller om det gjorde mig irriterad. I och för sig är det ju kul när en bok gör en förvirrad och man bara längtar efter att få prata med andra om det! Så om någon av er har läst den, utan att spoila kan ni väl skriva i kommentarerna om ni tyckte om det eller inte? Och vill ni berätta mer om era reaktioner så maila mig så kan vi diskutera det!

4 kommentarer:

  1. Jag har läst och vet inte riktigt vad jag tyckte. Jag sträckläste den så uppenbarligen gillade jag, men samtidigt störde jag mig på huvudpersonen som jag ändå tyckte var orealistiskt naiv en stor del av tiden ( med tanke på hennes säkerhetsklassning ). Slutet kändes rätt väntat, så jag hade nog önskat något lite mer oväntat drag. En svag trea, men rekommenderas ändå pga lättläst och bra underhållning för stunden. Typ. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen lätt att sträckläsa! Men nu har jag landat i att slutet irriterar mig :p Jag ville så gärna att det skulle vara något annat.

      Radera
  2. Jag gillade verkligen slutet! Det höjde slutintrycket för mig. Min recension kommer i morgon på bloggen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Så intressant när man har en bok man verkligen vill veta andras åsikter om! Ska hålla utkik efter ditt inlägg och läsa mer :)

      Radera