måndag 13 mars 2017

Isporten: Mörkt vatten av Jonna Berggren


Originaltitel: Isporten: Mörkt vatten
Sidor: 127 (Inbunden)
Ålder: 9-12 
Serie: Isporten (del 1)
Recensionsexemplar: Från Olika förlag, tack! 
"Jamina har alltid varit annorlunda. Som det där att hon kan hålla andan nästan hur länge som helst, och klara kyla bättre än alla andra. I alla fall nästan alla andra. När Milo börjar i hennes skola upptäcker Jamina att det finns fler som hon. Snart upptäcker även Väktaren Ismail deras speciella förmågor. Det är Ismail som vaktar den sista Isporten, vägen till en värld där magi och mystik är en självklarhet. En värld som håller på att gå förlorad och som bara Jamina och Milo kan rädda."
Det här är fantasy för mellanåldern, där det finns en annan värld man tar sig till genom olika portar. Nu finns bara en kvar och dess Väktare börjar bli orolig att även den ska stängas så hans värld försvinner för alltid. Hoppet står till Jamina och Milo.

Jag vet inte hur många delar som är planerade för serien men jag kan säga att det är en jag gärna följer. Det är spännande och samtidigt ganska vardagligt, i alla fall i den här första delen där de är i våran värld. Jag gissar på att magin och allt annat får större plats i kommande delar! Hur som helst är det här en bra och lovande början.

Milo och Jamina är lätta att tycka om och känna igen sig i, även om de har speciella förmågor. Lite extra avundsjuk är jag på att de kan prata med djur, det har jag alltid velat kunna!

Det är en bra bok för den fantasynyfikne att börja med! Andra delen verkar vara på väg senare i vår så det finns något att se fram emot också.

2 kommentarer: