torsdag 30 mars 2017

Öga för öga, tand för tan av Mats Ahlstedt

http://www.adlibris.com/se/bok/oga-for-oga-tand-for-tand-9789176293522

Originaltitel: Öga för öga, tand för tand
Sidor: 339 (Inbunden)
Serie: Ella Werner (del 2)
Recensionsexemplar: Överraskning från Bokfabriken, tack! 
"Jag vet vem som gjorde det. / L

När Ella Werner, gärningsmannaprofilerare vid Göteborgspolisen, får ett brev undertecknat med endast bokstaven L återkommer hennes mardrömmar om maken och advokaten Leonard, som omkom strax efter en rättegång om grov mordbrand och illegalt spel.

Samtidigt begås en rad spektakulära mord vars tillvägagångssätt gör att polisen misstänker att terrorister ligger bakom. Ella börjar i hemlighet gräva i den gamla rättegången och upptäcker att det finns kopplingar till morden. När ingen annan vill se sambandet agerar hon på egen hand för att en gång för alla göra upp med det förflutna med sitt eget liv som insats."
Jag har inte läst första delen om Ella Werner, det är ingen serie jag har haft koll på överhuvudtaget faktiskt. Men det gjorde inget alls när jag började läsa den här boken som är del två. Jag får bra bakgrundsinformation under berättelsens gång och är aldrig förvirrad över något som hänt tidigare.

När jag först läste vad den handlade om var jag faktiskt lite skeptisk, det var nog delarna om terrorister och illegalt spel som gjorde det. Det lät inte som något jag vanligtvis skulle plockat upp. Däremot blev jag väldigt nyfiken av den andra delen, om Ella Werner och de anonyma meddelandena. Det gjorde så att jag började läsa.

Sedan gick det snabbt när jag väl hade tillfällen att läsa just den här boken. Den är fartfylld och spännande, det finns alltid något som händer och frågor som behöver svar. Dessutom är det inte så långa kapitel så det känns som att sidorna bara flyger förbi.

Kommer det fler böcker om Ella Werner kommer jag absolut vara intresserad av att läsa dem!

8 kommentarer:

  1. Bibeln är nog en outsinlig källa till boktitlar.

    SvaraRadera
  2. Undrar om det finns någon bok som heter "Öga för öga,tant för tant"? Hoppas inte.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst andra böcker av Mats Ahlstedt och gillat, nu fick du mig intresserad att läsa denna och de andra av honom jag inte har läst. Och jag är inte den som behöver mer att läsa, att läsa högen/listan är ju hur stor som helst... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att läsa högen är hur stor som helst känner jag igen :p

      Radera
  4. Jag gillade denna riktigt bra, lättläst och spännande. Passade på att läsa bok ett medan jag väntade på bok två som jag fick som rec-ex. Kan rekommendera även första boken om Ella Werner!

    SvaraRadera