tisdag 7 mars 2017

Dödens märken av Veronica Roth


Originaltitel: Carve the Mark
Sidor: 447 (Inbunden)
Ålder: Unga vuxna
Recensionsexemplar: Från Modernista, tack! 
"Cyra är syster till Ryzek, den brutale tyrann som regerar över Shotet-folket. Cyras flödesgåva ger henne en kombination av smärta och makt - vilket gör det möjligt för hennes bror att utnyttja henne för att plåga sina fiender. Men Cyra är mycket mer än bara ett vapen i sin brors händer: Hon är motståndskraftig, hon kommer snabbt på fötter, hon är smartare än han tror.  
 Akos är från den fredsälskande nationen Thuvhe och har en gränslös lojalitet till sin familj. Han skyddas själv av sin ovanliga gåva, men när han och hans bror fängslas av Shotet-soldater är Akos beredd att göra vad som helst för att få ut sin bror levande därifrån. När Akos kastas in i Cyras värld verkar fiendskapen mellan deras länder och familjer oöverstiglig. De måste hjälpa varandra för att överleva - eller förgöra varandra Ska de kunna återta kontrollen över sina flödesgåvor, och återställa maktbalansen i sin värld?"
Det här var en överraskning från Modernista, men självklart hade jag hört talas om den innan. När en så populär författare är aktuell med en ny bok är det svårt att missa det.

Roth bjuder på en spännande och intressant historia. Det är kanske inte alltid fartfyllt men karaktärerna och själva berättelsen driver på ändå. Jag tycker verkligen om Cyra, hennes liv och kamp med sina gåva och mot sin onda bror är de delar jag tycker mest om att följa.
Akos är också en bra karaktär, han växer verkligen under resans gång. Eller, det gör de båda två faktiskt, riktigt mycket.

Det verkar som att det ska bli en serie av det här också och personligen känner jag nog att jag hade varit nöjd om allt fått ett avslut i den här boken. Jag tyckte om den men det hade räckt som en fristående bok.

10 kommentarer:

  1. Det ska bli en bok till om jag förstått rätt, och det känns rätt ok. Men med tanke på hur tidigre Roth behandlat uppföljarna så vete tusan om man faktiskt vill läsa slutet. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh men bara en bok till kanske kan bli okej :)

      Radera
  2. Skall försöka läsa denna snart antingen denna eller nästa månad. Skall bli så spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att se vad du tycker om den :)

      Radera
  3. Jag vill läsa den här någon gång framöver, men på engelska :)

    SvaraRadera
  4. Jag var inte så förtjust i denna bok men kommer nog högst troligen läsa nästa del med. Bara för att få ett avslut =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill ju lite veta vad som händer :)

      Radera
  5. En bok till kan jag läsa men inte fler, fast jag ogillade Divergent slutet så man kanske inte vill läsa slutet. Jag hade varit nöjd om det här var en fristående bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den hade kunnat passa bra som det :)

      Radera