onsdag 15 mars 2017

Striden i skogen av Susanne Trydal & Daniel Åhlin


Originaltitel: Striden i skogen
Sidor: 262 (Kartonnage)
Serie: Hallahem (del 3)
Ålder: 9-12
Recensionsexemplar: Från författarna, tack!

"Vitterfolket hotas av onda krafter från flera håll. De går inte längre säkra utanför Hallahem. Men inte ens i staden under berget är det sig likt längre och folket splittras när en ny rådman ska väljas. 
 Torun, Tilda och deras vänner försöker bekämpa tillsammans bekämpa fienderna. Men ingen vet hur den uråldriga ondskan i skogen kan stoppas, eller hur länge vittrorna kan gömma sig för Vakarna, det hemliga sällskap som jagar dem. 
 Den avgörande striden kommer allt närmare. Kommer vitterfolket någonsin få leva i fred? Kan vänskap och kärlek vinna över hat och hämndlystnad?"
Äntligen har jag fått läsa den avslutande delen i Hallahem! Vilken underbar läsresa jag fått följa med på i de här böckerna. Jag är så tacksam mot författarna för att de låtit mig få läsa om och lära känna Torun, Tilde och alla andra.

Det här är riktigt bra urban-fantasy som blandar det moderna livet med svensk folktro. Vittror, rån och andra skogsväsen finns och lever gömda i skogarna. Men de hotas på flera sätt och i tredje boken är det verkligen allvar. Det är fartfyllt, spännande och lättläst. Perfekt för åldersgruppen och även uppåt. Jag fullkomligt älskar det och är betydligt äldre än 12.

Har ni ännu inte läst trilogin om Hallahem är jag avundsjuk på att ni fortfarande har det nöjet framför er. Gå och läs nu!

6 kommentarer:

  1. Jag tror att den serien går hem hos både unga och äldre. Min tolvåring har precis läst ut sista delen och grät över att serien nu är slut. Nu är det min tur att läsa den, ser fram emot det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att hon var ledsen över det! Det är jag också. Du har något att se fram emot :)

      Radera
  2. Har aldrig läst nordisk fantasy, kanske borde börja med det. Tycker ju ändå om både nordisk mytologi och fantasy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det :) Den här serien är jättebra :)

      Radera
  3. Ja, det är väl en otroligt bra serie!

    SvaraRadera