torsdag 2 juli 2015

Ensam på Mars av Andy Weir


Originaltitel: The Martian
Längd: 14h 32min
Uppläsare: Björn Bengtsson
"Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. 
Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos humor, ger sig Mark i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem."
Jag hörde mycket gott om den här på booktube för ett tag sedan och blev glatt överraskad när den dök upp på svenska helt plötsligt. Så nu har den varit min ljudbok på bussen ett tag. Det går ju lite långsammare att lyssna på en bok än att läsa den själv, sakta men säkert.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle förvänta mig att den här boken skulle vara; galet klaustrofobisk och panikframkallande eller spännande. Förvånad blev jag när den faktiskt är ganska rolig; jag har flera gånger suttit och fnissat till Marks logganteckningar för han är en jäkligt rolig karaktär. Hans humor, som självklart är där för att han ska orka med läget, är precis en sådan humor jag gillar.

Samtidigt finns spänningen där och det är lite som ett MacGyver-avsnitt ibland, fast på Mars då. Så jag får erkänna att Mark Watney är lite tuffare än min barndomshjälte MacGyver på grund av det. Jag var lite orolig att jag skulle tycka att det var tråkigt först, de tekniska delarna som är med, men det är gjort så bra att det inte alls blir tråkigt att lyssna på. Allt är väldigt fascinerande.
Andra gånger sitter jag och är frustrerad på grund av saker som går fel för honom och hur hopplöst allt verkar.

För någon dag sedan såg jag att det ska bli film av boken, den ska jag absolut se. Jag hoppas de lyckas göra den lika bra!

12 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att han slog MacGyver, med hästlängder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gjorde han :) Det är ju lite tuffare att vara på Mars och fixa ihop massa livsräddande saker :)

      Radera
  2. Härligt att du gillade den! Filmen hoppas jag blir grym. :-)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Det tycker jag absolut du borde! :)

      Radera
  4. Den här är jag sugen på (mest för att jag gillar omslaget men ändå). Men har så mycket just nu så vi får se när/om det blir av!

    SvaraRadera
  5. Och tydligen är silvertejp lika bra på Mars som på Jorden för att fixa allehanda problem! Hoppas på att filmen blir riktigt bra nu.

    Ps: Du lämnade en kommentar hos mig på inlägget om Incidenten i Böhmen men av någon anledning försvann den...Lämna gärna en ny! Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha precis! Silvertejp löser verkligen allt!

      Radera
  6. Ensam på mars skall jag absolut försöka hinna med innan sommaren är slut.

    SvaraRadera