måndag 5 juni 2023

Minnet av att dö av Leffe Grimwalker

 

Originaltitel: Minnet av att dö
Sidor: 320 (Inbunden)
Serie: Memoria mori (del 1)
"När en seriemördare kommer tillbaka från de döda tvingas jag in i mitt gamla liv igen. Jag är säker på att det inte kan vara han, men ju fler mord han begår, desto mer inser jag att det faktiskt är han. Agnus mord är vackra konstverk, det måste man ge honom, men jag vill inte ha med utredningen att göra, trots att min fosterfar gör allt för att dra in mig i den.

Samtidigt träffar jag flickan Ayla, en av alla dem som jag har en skuld till. Jag förstörde hennes pappas liv och nu vill jag rädda hennes, men frågan är om det inte blir tvärtom. När Agnus bestämmer sig för att mörda dem som står mig närmast måste jag ta upp jakten på honom, och ingenting är vad man tror att det är. Dessutom måste jag ta ett beslut. Ska jag döda min fru eller inte? Allt jag vill är att dö. Jag hoppar från broar, kör in i väggar, tar tabletter och försöker till och med supa ihjäl mig, men det är som om jag är odödlig.

Mitt förflutna väcks till liv när Agnus börjar ta kontakt med mig och jag inser att jag måste hitta honom. Inte bara för att stoppa honom från att döda dem jag älskar, utan också för att en gång för alla ta tag i mitt eget förflutna."

Det här är första boken jag läser av Leffe Grimwalker och det var en väldigt positiv upplevelse! 

Jag dras in i berättelsen direkt från första sidan och spänningen håller i sig hela vägen. Vi får följa både huvudkaraktären Samaels och seriemördaren Agnus perspektiv i olika kapitel. Att vara inne i Agnus tankar är väldigt läskigt och obehagligt och morden är inget för känsliga. De är brutala. 

Samael är en intressant och komplicerad karaktär. Han har tappat all livslust samtidigt som han mot sin vilja dras in i jakten på Agnus och träffar nya karaktärer som får honom att fundera över livet och om det kanske är värt att leva ändå. Han utvecklas under bokens gång och jag gillar att följa honom. Det finns stora frågetecken om Samaels bakgrund och jag ser fram emot att få fler svar angående det i kommande böcker. 

Mitt i allt mörker finns en dos humor också, kanske lite mörkare humor men ändå. Jag uppskattar den och tycker det är väldigt bra balanserat. 

Minnet av döden är första delen i en planerad serie och jag ser fram emot att fortsätta läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar