tisdag 13 juni 2023

Himlabrand av Moa Backe Åstot

 

Originaltitel: Himlabrand
Sidor: 208 (Häftad)
Ålder: Unga vuxna
"Ántes liv har präglats av de samiska traditionerna. För honom är det självklart att han, som familjens enda barn, ska fortsätta arbetet med renarna. Men plötsligt finns det något annat där, något som pockar och drar. Känslorna för bästa kompisen Erik har utvecklats till något större. Men vad skulle alla andra säga om de visste? Föräldrarna, släktingarna, klasskompisarna? Går renskötarlivet att kombinera med det liv Ánte vill ha? Och Erik, vad känner han?"
Jag läste Himlabrand tillsammans med Amanda, det blev bestämt ganska spontant och blev en väldigt trevlig kompisläsning!

Himlabrand är en fin berättelse om att vilja passa in och hur svårt det kan vara att acceptera sina egna känslor när man är rädd att omvärlden inte kommer vara okej med dem. Ánte har svårt att erkänna känslorna han har för sin bästa kompis Erik och är säker på att hans läggning inte skulle accepteras av det samiska samhället han bor i. Samtidigt är det samhället väldigt viktigt för honom och han kan inte tänka sig ett annat liv.

Hans känslor, vardag och kärlek för de samiska traditionerna är väldigt fint skildrade av författaren. Språket är lätt att läsa samtidigt som det finns meningar som verkligen träffar rätt i hjärtat för att de är så vackra. 

Jag tyckte den var riktigt bra och den tar upp viktiga ämnen på ett lättillgängligt sätt. 

4 kommentarer:

  1. Riktigt bra bok. Jag lyssnade på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att göra en lyssning också bara för att få höra det vackra språket läsas upp! :)

      Radera
  2. Tack för att du ville läsa boken med mig! Hoppas vi kan kompis läsa fler gånger😊

    SvaraRadera