onsdag 9 december 2020

12 Days of Christmas Book Tag

 

ON THE FIRST DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: A PARTRIDGE IN A PEAR TREE.
The partridge stood alone in the pear tree. What is your favourite stand alone?
Åh så svårt. En enda går ju inte att välja egentligen. Men en favoritbok av en favoritförfattare som jag läst om några gånger är Sömnlös är Stephen King.

ON THE SECOND DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: TWO TURTLE DOVES.
Love is in the air! Who is your one true pairing?
Jag tyckte verkligen om Alex och Henry i Rött, vitt och kungligt blått av Casey McQuiston.

ON THE THIRD DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: THREE FRENCH HENS.
In the spirit of threes, what is the best trilogy you have read?
Systemet av Anna Jakobsson Lund som innehåller Tredje principen, Aldrig ensamma och Enda vägen.

ON THE FOURTH DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: FOUR CALLING BIRDS.
Since series usually consist of four or more books, what is your favourite series?
Det får väl fortfarande bli Sagan om Isfolket av Margit Sandemo.

ON THE FIFTH DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: FIVE GOLDEN RINGS.
One ring to rule them all! Who is your Favourite Villain/Antagonist?
Alltså favorit. En onding jag gillar? Eller bara en onding som är riktigt djäkla bra på att vara ond? Jag kör på det senaste. Psykopaten i Dean Koontz bok som heter just, Psykopaten. Han är riktigt vidrig.

ON THE SIXTH DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: SIX GEESE A LAYING.
Creation is a beautiful thing. What is your favourite world/world-building?
Jag har hittills tyckt om varenda värld som Anna Jakobsson Lund skapat. Hon skriver helt otroliga böcker och hennes världar drar alltid in mig. 

ON THE SEVENTH DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: SEVEN SWANS A SWIMMING.
Who needs seven swans when all it takes is one good animal sidekick? Who’s your favourite animal sidekick?
Hunden Eintstein i Dean Koontz bok Väktare. 

ON THE EIGHTH DAY OF CHRISTMAS, MY TRUE LOVE SENT TO ME: EIGHT MAIDS A MILKING.
Milk is so 18th century. Which book or series takes beverages/food to a whole new level?
Det här har jag faktiskt inget svar på. Jag tror inte jag märker av speciellt när mat eller dryck är med i böcker? Jag kommer inte på någon bok just nu i alla fall. 

ON THE NINTH DAY OF CHRISTMAS MY TRUE LOVE SENT TO ME: NINE LADIES DANCING.
Dancing is just one skill of a Lady! Who is your favourite kickass female lead?
Jane Hawk från Dean Koontz serie som börjar med Tystnaden. Hon är riktigt tuff.

ON THE TENTH DAY OF CHRISTMAS MY TRUE LOVE SENT TO ME: TEN LORDS A LEAPING.
How about your favourite leading lad?
Det här är väl ingen överraskning för någon som hängt här ett tag. Odd Thomas är min favorit. Han är också från en serie av Dean Koontz. Han hade ju även den bästa onda karaktären...Hm. Man kan ana ett mönster.

ON THE ELEVENTH DAY OF CHRISTMAS MY TRUE LOVE SENT TO ME: ELEVEN PIPES PIPING.
What is your favourite book or bookish thing with musical influence? (It can be about music, reference music a lot etc.)
Den här var klurig men jag kör på Allt det vackra är inte förstört av Danielle Younge-Ullman. Huvudkaraktärens mamma är en känd operasångerska. Det är det bästa jag komma på.

ON THE TWELFTH DAY OF CHRISTMAS MY TRUE LOVE SENT TO ME: 12 DRUMMERS DRUMMING.
Drum roll please…what is your favourite read of this year?
Det går ju faktiskt inte att välja bara en här heller. Två stycken som jag läste nyligt som verkligen berörde mig är Monika Magnus 1966 av Ulrika Ewerman och Berätta aldrig det här av Frida Boisen.

10 kommentarer:

  1. Vilken kul utmaning! Jag tror inte jag orkar göra den själv, men det var roligt att läsa dina svar. (Men den är visst några år gammal, fast det gör naturligtvis inget.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återbruk ska ju vara bra, gäller även taggar ;P.

      Radera
    2. Jag ändrade mig och gjorde den ändå :)
      https://skrivrobert.blogspot.com/2020/12/12-days-of-christmas-book-tag.html

      Radera
  2. Verkligen spännande! Men jag tror som föregående talare att jag nöjer mig med att läsa ditt inlägg och inte skriva nåt eget. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nära att jag inte orkade göra den, men till slut så :)

      Radera
  3. Åh kul tagg! Kanske hänger på tillochmed :)

    SvaraRadera
  4. Psykopaten av Dean Knootz har jag lyssnat på som ljudbok och den var riktigt bra. Går det bra om jag lånar listan och gör en video på den? :)

    SvaraRadera