tisdag 11 oktober 2016

Jag vet var du bor av Claire Kendal


Originaltitel: The Book of You
Sidor: 355 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bazar Förlag, tack! 
"Han heter Rafe, och vart Clarissa än vänder sig är han där. På jobbet. Utanför hennes lägenhet. I parken. Lämnar meddelanden på hennes mobilsvar och utanför hennes dörr står oönskade presenter på rad. Hans budskap är tydligt: han kommer aldrig släppa henne.
Det finns bara en utväg: att avslöja och bevisa Rafes planer. Men när Clarissa bit för bit avslöjar det makabra nät han spunnit kring henne upptäcker hon att det lyckliga slut han föreställer sig är värre hon någonsin kunnat ana."
Jag tror att mina nerver har packat sina väskor och dragit, de orkade inte med ansträngningarna de fick stå ut med under läsandet av den här boken. Det känns som jag äntligen, för första gången sedan jag öppnade Jag vet var du bor, kan andas ut och låta axlarna sjunka ner några snäpp.

Herregud, vilken bok. Den är så grymt bra, på ett väldigt obehagligt sätt. Dels får vi följa Clarissas egen mardröm med Rafe som förföljer henne och blir allt mer hotfull. Den delen av berättelsen kryper in under huden på mig och ibland vill jag bara lägga undan boken för att det blir för jobbigt. Men det kan jag ju så klart inte för samtidigt vill jag hetsläsa den och få veta vad som kommer hända, hur det kommer gå.

Den handlar samtidigt om Clarissas tid som jurymedlem i en rättegång mot en tjej som har blivit våldtagen. Hon är drogberoende och prostituerad och som ni tyvärr säkert kan tänka er är inte folk snälla i sina försök att få juryn att tycka att hon bara hittar på, just för att hon går på droger och så vidare. Det här gör mig så frustrerad och förbannad, människor kan vara hemska och det värsta är att jag tror det lika gärna hade kunnat vara taget ur verkligheten. Att blanda in det i en spänningsroman så här är ett smart sätt att ta upp ett viktigt ämne.

Jag vet var du bor är en av årets mest obehagliga läsupplevelser. Jag kommer känna mig förföljd ett tag efter det här.

9 kommentarer:

  1. Den här boken fick verkligen ens känslor och nerver att åka berg och dalbana!! Skönt med det slut som blev så man själv kan andas lite igen!!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst denna men böcker som framkallar så starka känslor är verkligen bra skrivna! Då har författaren lyckats.

    SvaraRadera
  3. Jag måste klicka skriva ned den här titeln så att jag inte glömmer den, det låter som en bok helt i min smak. En intressant recension, tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Nu blir jag ju otroligt sugen på att läsa denna med en gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också kommer tycka om den :)

      Radera
  5. Har sett denna en hel del nu det senaste och har blivit jättesugen på att läsa den.

    SvaraRadera