torsdag 2 juni 2022

Drakens ögon av Stephen King

 

Originaltitel: The Eyes of the Dragon
Sidor: 352 (Inbunden)

"Delain är ett rike bortom tid och rum. Tronarvingen Peter sitter fängslad på livstid, anklagad för att ha givit den gamle kungen det förgiftade vin som brände upp honom inifrån. Med hjälpa av Peters svage bror Thomas regerar den ondskefulle trollkarlen Flagg över ett olyckligt folk. 

Men Thomas har sett någonting fruktansvärt genom det gamla drakhuvudets ögon. Och Flagg ser inte allt i sin kristallkula, trots att han varit bödel i Delain redan för tvåhundrafemtio år sedan. Röster ur det förflutna avgör den maktkamp som följer."

Drakens ögon har varit en kompisläsning under maj och det är alltid lika roligt att läsa en bok som man kan prata om tillsammans med någon annan!

Stephen King är, som ni antagligen redan vet, en favorit här hemma. Men det här är ändå lite annorlunda för att vara från honom. Det är inte skräck utan mer fantasy. Delain är ett kungarike där det funnits drakar och där det finns i alla fall en trollkarl. Jag läser inte så mycket fantasy och brukar vara lite rädd för alla detaljer och hur komplicerade de kan kännas. Men Drakens ögon gick väldigt lätt att ta sig igenom.

Det är inte så många karaktärer att hålla reda på och för det mesta får man följa bröderna Peter och Thomas och deras liv. Men efter att Peter fängslats så läggs störst fokus på honom.

Något jag tycker är ganska charmigt är att det finns en allvetande berättare i boken som pratar med läsaren ibland. Det blir lite som att någon läser en saga för en. Jag tyckte om den även om det inte blir någon ny favorit.

4 kommentarer:

  1. Tror den här var den allra första Stephen King-boken jag läste. Minns att jag gillade den, kul att du också gjorde det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det var din allra första! :D Jag önskar jag kom ihåg vilken min allra första var!

      Radera
  2. tror jag har denna oläst i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får tid att läsa den nån gång :)

      Radera