torsdag 9 juni 2022

Cold the Night, Fast the Wolves av Meg Long

 

Originaltitel: Cold the Night, Fast the Wolves
Sidor: 362 (Inbunden)
Ålder: Unga vuxna
"Seventeen-year-old Sena Korhosen hates the sled race, especially after it claimed both her mothers lives five years ago. Alone on her frozen planet, she makes money any other way she can - until she double-crosses a local gangster.

Desperate to escape, Sena flees with his prized fighting wolf, Iska, and takes an offer from a team of scientists. They'll pay her way off-world, on one condition - that she uses the survival skills her mothers taught her to get them to the end of the race. But the tundra is a treacherous place. When the race threatens their lives at every turn, Sena must discover whether her abilities are enough to help them survive the wild, and whether she and Iska together are strong enough to get them all out alive.

As the girl and the wolf forge a tenuous bond and fight to escape ice goblins, giant bears and the ruthless gang leader intent on trapping them both, one question drives them relentlessly forward: Where do you turn when there is nowhere to hide?"

Den här boken tyckte jag verkligen om! Det är en spännande berättelse där det händer saker nästan hela tiden. Jag hade aldrig tråkigt och vid flera tillfällen satt jag och höll andan för att jag var så nervös över hur det skulle gå för huvudkaraktären Sena.

Sena bor på en väldigt kall planet där det varje år hålls en slädhundstävling. Tävlingen tog livet av hennes mammor och sedan dess vägrar hon ha något med den att göra. Men när hon "råkar" fly med en gangsters varg har hon inget val utan följer med ett lag i tävlingen. Miljön är hård och det finns saker i skogarna som verkligen vill äta upp dig. För att inte tala om de andra tävlande lagen...

Jag njöt av varje sekund som jag fick spendera med Cold the night, Fast the Wolves och hade gärna hängt med Sena och hennes vargkompis ännu längre. Det är klart jag blev lite extra charmad av vargen, konstigt hade det väl varit annars. De får ett så fint band och går igenom mycket tillsammans. 

Något annat jag uppskattade var att det faktiskt inte finns någon kärlekshistoria här. Det nämns någon gång att en annan karaktär har varit ett kärleksintresse tidigare men det blir inget problem eller drama av det. Istället fokuseras det på de vänskapsrelationer som Sena utvecklar.

Nu hoppas jag att Meg Long skriver fler böcker, jag kommer hålla utkik!

4 kommentarer:

  1. Den här låter ju underbar! Ännu en bok att lägga till på listan. :D Kallt, vargkompis och slädhundar, love it. Gillar också att det inte var nån kärlekshistoria i! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det kan vara en väldigt passande bok för dig också! 😃

      Radera
  2. Du borde absolut läsa serien Vargbröder!!! Vargen är en av huvudpersonerna för tusan och ibland får man läsa ur hans perspektiv. Testa första boken i alla fall, det är mitt tips. :) Jag tror att du skulle gilla böckerna, och hoppas att jag inte har fel den här gången. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kolla upp den serien då! 😀 Kanske ska kolla om de finns som ljudböcker!

      Radera