onsdag 29 april 2020

Waking Gods av Sylvain Neuvel


Originaltitel: Waking Gods
Sidor: 320 (Häftad)
Serie: Themis Files (del 2)
"An unknown vessel, not of this world, materializes in London. A colossal figure towering over the city, it makes no move. Is this a peaceful first contact or the prelude to an invasion?
Every child has nightmares. But the only thing scarier than little Eva Reye's dreams - apocalyptic visions of death and destruction - is the habit they have of coming true...
Scientist Dr Rose Franklin has no memory of the last few years. The strangers she works with say she died, and was brought back to life. The question is now just how, but why? Kara Resnik and Vincent Couture fell in love during war, and have found peace since. They are the thin line of defence against what is coming. But they do not know they have been living a lie. And a man who claims to have the answers has his own agenda. There are things he cannot say, and others he won´t.
All are pieces of an epic puzzle: one we have been trying to solve since the dawn of time..."
Det här är andra delen i Themis Files-serien. Första, Sleeping Giants, lyssnade jag på tillsammans med sambon. Jag har nog inte skrivit om den på bloggen, ljudböcker blir lätt att jag glömmer att göra inlägg om. Men Waking Gods hade jag som fysisk bok hemma så det blev sambons val åt mig för april.

Jag tyckte om första boken, där en jättestor metallisk hand hittas under marken. Sedan hittar man fler och fler delar tills man har en gigantisk robot. I den här fortsätter det med att en annan robot dyker upp i London och man vet inte vad den vill. Det är inte någon som hittats av människorna. Den kommer någon annanstans ifrån.

Det här var en väldigt bra fortsättning! Jag har suttit fast i den långa stunder och inte velat sluta läsa. Den förvånande mig många gånger med vilka vändningar den tog, valen som författaren gjorde. På ett bra sätt, den har verkligen dragit in mig.

Nu ska jag bara få tag i tredje delen också! Med tanke på vad som hände på sista sidan i den här är jag väldigt nyfiken på hur serien kommer avslutas. 

6 kommentarer:

  1. Jag är sugen på att läsa dessa böcker. Omslagen ger mig lite Illumiane-vibbar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite lika med att den är skriven i intervjuer och mail och liknande :) Men den här är inte lika häftigt formgiven på insidan som Illuminae-böckerna är!

      Radera
  2. Läste ut första delen igår. Jag var helt knockad. En helt fantastisk bok, så nu måste jag jaga de andra två delarna 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! :D Hoppas du fortsätter gilla serien! Jag ser verkligen fram emot att läsa trean bara jag får tag på den :)

      Radera
  3. Den där serien är jag nyfiken på.

    SvaraRadera