måndag 20 april 2020

Ljusklotets mysterium av Tobias Söderlund


Originaltitel: Ljusklotets mysterium
Sidor: 276 (Kartonnage)
Serie: Spökkameran (del 2)
Ålder: 9-12
Recensionsexemplar: Från Rabén & Sjögren, tusen tack! 
"Ett mystiskt ljusklot, en hemsökt herrgård och ett väsen som lurar i skogen ...
Vanessa är alldeles pirrig inför nyårsresan till Gotland. Tillsammans med Martins familj ska hon och pappa bo på Katthamra gård, som sägs vara hemsökt. Dessutom ska pojkvännen Abbe följa med. Hon tar med sig kameran, den som kan filma spöken, trots varningarna hon fått. Kanske kan hon lyckas fånga ett spöke på film igen och bli Youtube-kändis på riktigt! Men resan blir läskig på ett helt annat sätt än väntat. Under en utflykt till Martebo dyker ett stort ljusklot upp från ingenstans. Och när det försvinner är en ur sällskapet borta. Ingen förstår någonting, men kameran har snappat upp något som alla andra missat..."
Det här är uppföljaren till Prästgårdens hemlighet som jag läste i höstas. Den fick full pott hos mig och del två har varit väldigt efterlängtad och haft höga förväntningar på sig! Det är som alltid lite nervigt när man börjar läsa en sådan bok, kommer det hålla eller inte?

Det höll. Det höll faktiskt jättemycket. Jag plockade upp den en kväll och slutade helt enkelt inte läsa förrän sista sidan kom. Tur att det var en ledig dag efteråt! Det är verkligen en otroligt indragande berättelse. Spännande med sina övernaturliga inslag och samtidigt så verklighetstrogen i karaktärerna. Vanessa är en härlig blandning av tuff när det gäller och lite osäker när det kommer till känslor och relationer. Den där osäkerheten går det lätt att känna igen sig i. Jag tvivlar dock på att jag hade varit lika modig som henne i de andra situationerna!

Jag älskar att få lära mig mer om Gotlands lokala spöken och sägner. Tobias Söderlund väver in dem riktigt snyggt i allt som händer Vanessa och hennes vänner. Här finns inga läskiga dockor som i första boken men det är ändå gott om tillfällen då jag håller andan lite på grund av rädslan som de i boken känner. Jag älskar skogen och har alltid fått energi av att vara i den, men den kan samtidigt vara en väldigt skrämmande plats om man tappar bort sig...

Har man yngre bokslukare i sin närhet som gillar spökerier så rekommenderar jag verkligen de här två böckerna! Eller om man själv som äldre vill ha något härligt rysligt att plocka upp. De är jättebra och inbjuder till sträckläsning.

Del tre i serien kommer ut till hösten och jag ser verkligen fram emot att läsa den!

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst nån av författarens böcker men blir så nyfiken på dem! Borde definitivt läsa dem :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra! :D

      Radera