onsdag 20 februari 2019

Wide Sargasso Sea av Jean Rhys

Har ni inte läst Jane Eyre och planerar att göra det så kanske ni ska hoppa över det inlägget då det kan innehålla spoilers!


Originaltitel: Wide Sargasso Sea
Sidor: 155 (Pocket)
"Inspired by Charlotte Bronte's 'Jane Eyre', WIDE SARGASSO SEA is set in 1830's Jamaica. Born into an oppressive, colonialist society, white Creole heiress Antoinette Cosway meets a young Englishman who is drawn to her innocent beauty and sensuality.After their marriage, however, disturbing rumours begin to circulate which poison her husband against her. Caught between his demands and her own precarious sense of belonging, Antoinette is inexorably driven towards madness."
Om ni fortfarande läser antar jag att ni redan har läst Jane Eyre eller inte bryr er om spoilers! I alla fall, jag läste Jane Eyre för några år sedan och tyckte otroligt mycket om den. Så när jag fick veta att det fanns en bok som utspelar sig innan handlingen i den boken, skriven av en helt annan författare så blev jag så klart väldigt nyfiken. Sedan dröjde det några år innan jag äntligen hittade Wide Sargasso Sea på ett anikvariat, och ytterligare något år innan jag nu äntligen har läst den.

Men åh vad glad jag är att jag plockade upp den. Jag föll handlöst för den! Det här är då Jean Rhys tolkning av vad som hände i Mr. Rochesters liv innan Jane Eyre dök upp. Eller närmare bestämt, vad som hände i hans första frus liv och hur allt gick så fel.

Det är otroligt fängslande och gripande läsning. Jag känner för Antoinette hemskt mycket under tiden. Hon vill så väl men allt arbetar mot henne och det slutar i katastrof. Det är frustrerande och jag blir nästan arg vissa gånger, speciellt när Rochester kommer in i bilden och bara beter sig idiotiskt. Jag glömmer helt bort att det här är en annan författare för det känns som en så naturlig föregångare till Charlotte Brontes bok om Jane och Rochester. Allting passar ihop så bra.

Det var en bok som jag tänkte på även när jag inte läste den och som lämnade mig med en saknad när den var utläst. En riktigt bra läsupplevelse!

12 kommentarer:

  1. Jag läste den här när jag pluggade engelska på universitetet för mååånga år sedan. Jag minns att jag hade bråttom när jag läste den så jag tror inte att jag tog till mig den ordentligt. Borde verkligen läsa om både Jane Eyre (som jag tyckte jättemycket om) och den här nu när jag är bättre på engelska och mer läsvan. Och för att din recension gjorde mig sugen på att ge den en ny chans utan stress. :)

    SvaraRadera
  2. det kräver en del fantasi (?) för att koppla boken med Jane Eyre, men intressant läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte läser baksidan där det står om Jane Eyre kanske det är svårt :)

      Radera
  3. Jag har läst en annan bok av Jean Rhys. Den var väldigt deprimerande tyckte jag. Så mycket förtvivlad hos en person som totalt tappat fäste i tillvaron. "Godmorgon, midnatt!" tror jag att den hette.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är inte heller upplyftande men väldigt bra! Den berörde mig otroligt mycket.

      Radera
  4. Åh, har läst en modern twist på Jane Eyre, men aldrig originalet men känns som att jag borde göra det OCH denna, för den verkade väldigt spännande! Kul också med böcker som är så bra att man liksom saknar dem när de är slut, då vet man att boken var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Kan tycka böcker är jättebra men när man saknar dem efteråt är de verkligen speciella :)

      Radera
  5. Roligt att du gillade den! Själv tyckte jag den var sådär faktiskt. Vet inte riktigt varför mer än att den inte riktigt var vad jag hade väntat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att sätta fingret på vad det är som stör!

      Radera
  6. Jag borde läsa den här - och läsa om Jane Eyre. Och namnet är ju, som vi konstaterat förr, så magiskt :)

    SvaraRadera