torsdag 7 februari 2019

Morden i Baronville av David Baldacci


Originaltitel: The Fallen
Sidor: 446 (Inbunden)
Serie: Amos Decker (del 4)
Recensionsexemplar: Från Bokfabriken, tusen tack! 
"Amos Decker, utredaren som inte glömmer något, följer med sin vän Alex Jamison till småstaden Baronville för att hälsa på Alex familj. Men semestern varar inte länge. Plötsligt står grannhuset i brand, och till sin förfäran upptäcker Decker två kroppar i huset. Branden är inte dödsorsaken.
Decker och Jamison bestämmer sig för att undersöka detta närmare men stöter på motstånd direkt, både från den lokala polisen och från invånarna. Morden visar sig vara toppen på isberget, och händelserna i Baronville verkar ha kopplingar till något större. Vad är det egentligen som döljer sig bakom småstadsidyllen? Och hinner Decker ta reda på sanningen innan fler oskyldiga drabbas?"
Jag har läst två böcker av Baldacci tidigare, De bortglömda, som jag gillade och Landsförrädaren som tyvärr inte passade mig. Båda ingår i serien om John Puller. Så det här är första boken jag läser om Amos Decker och jag måste säga att det är favoriten av de tre jag nu har läst!

Jag tycker Decker är en karaktär som är lättare att fastna för än Puller. Decker känns mer mänsklig medan jag minns att jag tyckte Puller var mer som en supermänniska. Den här huvudkaraktären kan faktiskt få ont och även om han minns allt så kommer han inte fram till saker direkt utan måste fundera och arbeta sig fram till slutsatser. Jag kommer bättre överens med honom helt enkelt!

Baronville är en stad som...egentligen inte döljer speciellt mycket under ytan, tror man först i alla fall. Det finns ett stort drogberoende som ingen försöker dölja, staden är på väg att dö ut och folk har det svårt. Men så börjar det dyka upp lik lite här och där. Decker som är på semester med sin arbetspartner dras in i utredningen och allt eftersom berättelsen går framåt blir det bara mer och mer invecklat. Hotet som hänger över dem kryper obehagligt nära.

Blir det mer Baldacci i framtiden är det nog störst chans att böckerna om Amos Decker är de jag kommer att leta mig till!

4 kommentarer:

  1. Det kom en ny Baldacci om en tjej Atlee den är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Om du gillar Baldacci gillar du kanske även Lee Child? Har just läst min första bok av honom, i hans Jack Reacher-serie. Kan rekommenderas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt första i en gammal utgåva väntandes här hemma! :)

      Radera