torsdag 14 februari 2019

Havsboken av Morten A. Strøksnes


Originaltitel: Havboka: eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåtpå et stort hav gjennom fire årstider
Sidor: 303 (Pocket)
"Från en bräcklig båt i en fjord vid Lofoten utforskar två vänner havsdjupen samtidigt som de försöker fånga en monstruös haj: den gigantiska håkäringen som enligt forskarna kan bli sju meter lång och 400 år gammal. Sedan urminnes tider har människan försökt bemästra havet och dess invånare med lika doser förskräckelse som fascination. Männen i den lilla fiskebåten får både tid och anledning att reflektera över relationen mellan havet och människan samtidigt som de gör allt för att överlista sitt byte..."
Jag har velat läsa den här sedan den kom ut, det var omslaget som först fångade min uppmärksamhet och sedan baksidestexten. Det lät som en intressant och bra berättelse. Så ni kan ju tänka er hur glad jag blev när jag fick den i födelsedagspresent av kollegorna förra året!

Det är en speciell bok. Som en blandning mellan roman och historiebok. För man får verkligen lära sig mycket om havet, fiske och historia. Har ni läst Moby Dick? Den här har lite samma känsla där berättaren väver in fakta i själva historien. Moby Dicks nämns faktiskt till och med!

Letar man spänning och action ska man nog leta vidare men om man tycker om att lära sig samtidigt som man får dyka in i en roman så är det här helt rätt bok. Det är svårt att beskriva den så mycket mer än så här faktiskt. Jag gillade den, det är nog så jag får avsluta det helt enkelt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar