onsdag 22 augusti 2018

Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson


Originaltitel: Nu vill jag sjunga dig milda sånger
Sidor: 287 (Pocket)
"Veronika, en ung författare, tar sin tillflykt till en enslig stuga i Dalarna för att få skrivro, men också för att komma över en tung sorg. I ett hus i närheten bor Astrid, en gammal kvinna som på bygden anses vara en riktig enstöring.Också hon har dragit sig undan världen och bär på mörka hemligheter. Nyfiket men skyggt studerar Astrid sin nya granne. 
Allt eftersom månaderna går närmar sig de två kvinnorna varandra. Det uppstår en vänskap som ingen av dem räknat med och som kommer att förändra deras liv."
Det här är en bok jag har hört så mycket gott om. Till slut sa till och med min syster att jag borde läsa den så när Rebecka på Läsa är att leva inte ville ha kvar den passade jag på att norpa åt mig den! Tack Rebecka!

Nu vill jag sjunga dig milda sånger är verkligen en öm och varm bok om vänskap mellan två kvinnor som båda blivit svårt ärrade av olika händelser i livet. Båda har flytt från sina minnen men när de blir grannar så börjar de sakta närma sig varandra och öppna upp sig. Det är en fin berättelse att få följa med i.

Mest tycker jag nog om Astrids historia och jag hade gärna läst en hel bok om bara hennes liv. Och hennes mamma, jag vill veta mer om henne! Det hade varit ett intressant liv att ta ännu större del av.

Jag är glad att jag äntligen plockade upp den och kan absolut tänka mig att läsa något mer av Linda Olsson i framtiden.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Låter som en bok jag skulle tycka om.

    SvaraRadera
  2. Ibland tror jag att jag är den enda som inte gillade den här boken. Det är något smetigt över den som förstör det för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är ganska intressant när man lyckas läsa en bok som alla älskar och man själv bara är ett frågetecken över!

      Radera