torsdag 23 oktober 2014

Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker


Originaltitel: La Vérité sur l’Affaire Harry Quebert
Sidor: 705 (Inbunden)
"New Hampshire, sommaren 1975. En ung kvinna vid namn Nola Kellergan försvinner under oklara omständigheter och hennes förmultnade kropp återfinns inte förrän 2008, trettiotre år senare, när den påträffas nergrävd i den berömde författaren Harry Queberts trädgård. Bredvid Nolas kvarlevor hittar poliserna dessutom en kopia av manuskriptet till Queberts berömda genombrottsroman Roten till det onda. 
Quebert fängslas och anklagas för mordet, men till hans hjälp kommer hans före detta elev, författaren Marcus Goldman, som också är denna romans berättare och egentliga huvudperson. Tillsammans med polischefen i den lilla staden inleder Marcus en utredning som kommer att bli mer komplicerad än vad någon av de inblandade någonsin hade kunnat föreställa sig.
Dessutom börjar han skriva en roman om fallet, en roman som redan innan de publiceras verkar vara på väg att bli en bestseller av sällan skådad kaliber. Romanen bär titeln Sanningen om fallet Harry Quebert."
Jag håller som sagt på att beta av tegelstenarna som står i fikarummet på praktiken, och det här är en av dem. En kollega sa att den verkade intressant men att sidantalet avskräckte lite. Jag läste baksidan och höll med, den lät intressant! Så den fick bli min rastbok under någon vecka.

Och jag är lite ledsen över att jag inte sett så många skriva om den här! Eller har jag bara missat det? Den förtjänar uppmärksamhet hur som helst. När jag gick från praktiken och lämnade den här kvar i fikarummet höll den sig fortfarande fast i mina tankar, jag funderade och vred och vände på allt den berättade för mig och försökte komma på hur det skulle sluta.

Allt jag kunde komma på var fel fel fel. Så totalt fel. Jag hade aldrig kunnat ana svängarna den skulle ta och hur skickligt författaren skulle knyta ihop berättelsen i slutet. Det är en riktigt välskriven och spännande bok!
Den hoppar i tid, mellan sommaren innan Nola försvann och bokens nutid, då Goldman börjar nysta upp vad som egentligen hände. Men det är inget som förvirrar mig som läsare, det är tydligt markerat när det byter tid. Och trots att man får lära känna väldigt många personer så är det alltid lätt att hänga med. Jag dras till och med in i boken så mycket så det känns som att personerna i den här lilla staden är verkligen, som att jag själv är en av dem och ser det här utspela sig där.

Det här är en bok som kommer dröja sig kvar hos mig, för att den slutade som den gjorde. Eller egentligen, började som den gjorde, med att hon var död och det förde så mycket sorg med sig till vissa karaktärer. Och ja, jag vet att de är påhittade! Men så mycket berörde den mig.  Det är lite så att jag vill läsa om den om ett tag och hoppas på att det ska ha ordnat upp sig, att historien på något vis ska ha ett lyckligare slut.

Så slutsats, otroligt bra och läsvärd bok!

12 kommentarer:

  1. Inte hört om den tidigare, men trots att sidantalet skrämmer mig lite så ska jag sätta den på min TBR-lista och hoppas jag får tid att läsa den snart :) För den låter onekligen väldigt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den när du får tid att läsa den! :)

      Radera
  2. Jag har fått ett e-boksexemplar men att jag inte läst den än beror på längden! Men jag har sett fler bloggar som lovprisar den. Om än inte så många :)

    SvaraRadera
  3. Jag hämtade hem den ifrån bibblan idag, fick en aningen skrämselhicka när jag fick den i reservationshyllan, hade ju ingen aningen om att den var en sådan tjockis! Men skönt att höra att du gillade den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha den är verkligen en tegelsten :) Men jag hoppas du gillar den! :)

      Radera
    2. Nu har jag läst denna tegelsten! Och jösses vilken bok! Den var väl värd den tid det tog och faktum är att tjockleken märktes inte när man väl börjat läsa då det var en så bra bok.

      Radera
    3. Åh vad kul att du tyckte om den! :D

      Radera
  4. Har varit nyfiken på denna ett tag, kommer nog köpa den i pocket längre fram!

    SvaraRadera
  5. Ops, hur många sidor är det? Jag har boken på min att läsa listan.

    SvaraRadera