fredag 24 oktober 2014

Nidstången av Åsa Larsson & Ingela Korsell


Serie: PAX del 1
Sidor: 142
"I Mariefred börjar konstiga saker att hända. Övernaturliga väsen väcks till liv. Bröderna Viggo och Alrik är utvalda för att skydda det hemliga biblioteket som ligger under kyrkkullen. De gamla biblioteksväktarna tycker att bröderna är för unga för att vara krigare och vill sätta dem på prov. 
Men snart blir det farligt på riktigt och Alrik och Viggo måste vara både modiga och smarta för att överleva. Dessutom pågår en kamp på skolgården, där den dryga Simon och hans gäng tror att de äger allt och alla."
Åh vad jag gillar det här! Boken är ju tänkt för en yngre målgrupp än mig på 26 år, men jag är helt fast från första sidan ändå.
Det är spännande och bröderna är karaktärer jag gillar direkt. Jag känner med dem tack vare de glimtar ur deras förflutna som man snappar upp här och där. Och man förstår att de står varandra nära, vilket jag tycker är fint. Nu inser jag att de påminner mig faktiskt lite om bröderna i tv-serien Supernatural, fast yngre då.

Jag läste någonstans att serien är tänkt att riktas mer mot pojkar, och jag kan mycket väl tänka mig att det här är böcker som killar kan lockas att läsa. Men, är man tjej och som mig som dras till mörka böcker, eller som en yngre tjej som frågade vart vi hade de läskiga böckerna på praktiken för nån dag sen, så kommer man gilla det här väldigt mycket.

Boken innehåller även illustrationer gjorda av Henrik Jonsson och de är riktigt snygga! Vissa är även riktigt läskiga. Det hände att jag ryckte till när jag vände sida ibland och inte var beredd på vad som skulle dyka upp härnäst. De gör stämningen i hela boken ännu mer spännande!

Och jag är lite upprörd för tillfället, över att jag inte har del två hemma och kan fortsätta läsa den på en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar