torsdag 9 oktober 2014

Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk


Originaltitel: Det henger en engel alene i skogen
Sidor: 453 (Inbunden)
"Mordutredaren Mia Kruger har lämnat polisen och bosatt sig på en ö. Dit kommer hennes gamle kollega, den godmodige kriminalkommissarien Holger Munch, för att övertala henne att återvända till jobbet. Han behöver hennes hjälp i ett skrämmande och besynnerligt fall. En flicka har hittats hängande livlös i skogen med en skolväska på ryggen och en lapp om halsen: "Jag reser ensam".
Mycket pekar på att den hänsynslöse mördaren kommer att slå till igen och Krugers efterforskningar leder till ett sex år gammalt fall där ett spädbarn kidnappats från en förlossningsklinik. Men utredningen blir mer personlig än vad Munch och Kruger har tänkt sig. Och snart går det upp för dem att de själva blivit en bricka i mördarens cyniska dödsspel."
Den här boken tog mig på en liten bergochdalbana. Jag var inte alls överens med huvudpersonen Mia Kruger i början, hon irriterade mig något otroligt och jag hoppades bara på att hon skulle ändra sig, annars övervägde jag att lägga bort boken..

Som tur var började vi komma överens efter ett litet tag så jag behövde inte avsluta det. Och tur var det! För berättelsen blev riktigt bra.
Det var spännande och klurigt hela tiden. Kapitlen hoppar mellan olika karaktärer som man får följa, och jag hade verkligen inte aning om hur det skulle gå att knyta ihop allt i slutet. Men det gjorde det på ett bra sätt.

Jag hade några aning om en del saker, men visste inget säkert och det är jag tacksam för. Det blir så tråkigt att läsa om man har hela gåtans lösning i tankarna redan från början.
Så efter en lite skakig och osäker början blev det en bok jag verkligen tycker om och kan rekommendera!

2 kommentarer:

  1. Ytterligare en bok jag ska läsa inom kort. Får se om vi tycker lika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vad du tycker! :)

      Radera