tisdag 14 juli 2020

Djupgraven av Viveca & Camilla Sten


Originaltitel: Djupgraven
Sidor: 334 (Häftad)
Serie: Havsfolket (del 1)
Ålder: 9-12
"Även om tolvåriga Tuva inte har mycket gemensamt med sina klasskompisar och mest håller sig för sig själv har hon alltid känt sig hemma i skärgården och på Harö, där hon bor. Hon kan alla kobbar, skär och grund utan och innantill. Men den här hösten har något förändrats. Människor försvinner spårlöst i havet, mörka skuggor böljar under vattenytan och övernaturliga väsen visar sig bland träden..."
Åh vilket härligt äventyr det här var! Jag uppskattar verkligen böcker i ålderskategorin 9-12. Det ryms så mycket vänskap, magi, väsen och allt möjligt annat i dem! Samtidigt som man slipper tonårskaoset med känslor och drama som infinner sig när man kommer upp lite i åldrarna.

I den här boken får vi följa Tuva. Hon är utfryst i skolan och har de senaste veckorna börjat drömma mardrömmar som gör henne rädd för havet. Det är lite problematiskt eftersom hon bor på en ö och måste åka båt varje dag till och från skolan. Sedan börjar det hända fler mystiska saker och folk försvinner. Vad är det egentligen som gömmer sig i skogarna och i vattnet?

Jag slukade den här boken på ett dygn. Det var precis vad jag behövde. Spänning, mystik, lite övernaturligt. Underbart! Jag tycker om Tuva. Hon växer under berättelsens gång och hittar sin egen styrka mer och mer.

Samtidigt som det är en spännande och lagom ryslig berättelse så tar den också upp problem med föroreningar i Östersjön och hur det påverkar livet på havsbotten. I slutet finns en lista med några fakta om det och vad de största problemen är. Det finns även några punkter om vad man kan göra för att hjälpa Östersjön. Det tycker jag var extra fint.

Jag har även del två hemma och den ska läsas inom en snar framtid!

6 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! :) Jag har taggat dig på min blogg (igen, hehe) :D

    SvaraRadera
  2. Har länge tänkt läsa någon bok av dem men än har det inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här skulle kunna vara bra att börja med! :)

      Radera
  3. Den här serien är jag nyfiken på. Gillar båda som författare så tror säkert att detta kan vara bra, eller så väntar jag till sonen är i den åldern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar den verkligen! Ser fram emot att fortsätta med serien :)

      Radera