tisdag 13 november 2012

Hemsökelsen av Shirley Jackson


Originaltitel: The Haunting of Hill House 
Sidor: 204

"Fyra sökare har kommit till det övergivna, sällsamma Hill House. Doktor Montague, forskare på jakt efter bevis för existensen av övernaturliga fenomen. Theodora, hans levnadsglada assistent. Eleanor, en ensam kvinna på jakt efter ett skäl att leva. Luke, Hill Houses nyckfulle framtida ägare. 
De tror alla att är ensamma i Hill House."
Den här boken hittade jag tack vare Lingonhjärta! Då var det bara att söka på biblioteket och bli lite barnsligt glad när jag hittade den.

Jag satt på nålar väldigt stora delar av boken. Med hjärtat som klappade hårt i bröstkorgen. Det är ju ett stort, läskigt hus, människor som besöker det och blir så gott som bortkopplade från omvärlden. Och så klart underliga saker som händer. Allt som får delen av mig som vill bli lite skrämd att dansa av glädje.

Så den passade mig alltså väldigt bra. Fast mest gillade jag ungefär första halva av boken, lite mer. Det var då jag var mest spänd och kunde hoppa till om något okänt ljud hördes i lägenheten. Sedan tappade jag en aning av den verkligt påträngande skräcken tyvärr. Boken var fortfarande bra, men jag upplevde den inte lika skrämmande längre. Exakt varför kan jag inte svara på.

Efter ett tag insåg jag att jag faktiskt sett filmversionen av den här berättelsen för flera år sedan. Jag minns inte så många detaljer av den, men har för mig att även den skrämde mig en del. Kanske borde se om den någon dag.

Allt som allt, en väldigt bra bok! Får nog läsa lite mer Shirley Jackson i framtiden. 

4 kommentarer:

  1. ÅH nu måste du nästan läsa henne underbara "We have always lived in the castle". Vad roligt att du gillade den :D

    /Lingonhjarta

    SvaraRadera
  2. Jag har nog samma upplevelse ungefär! Ska snaaart skriva om den. Troor inte jag har sett filmen. I så fall minns jag den inte. Visste dock inte att det vara samma författare som till "We have always lived in the castle"!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att se vad du skriver om den! :) Kul att få läsa någon som läst den nästa samtidigt :)

      Radera