fredag 14 september 2012

Alfasyndromet av Anders Hallgren


Sidor: 96

"Med den här boken vill Anders Hallgren ge en djupare förståelse av ledarskap och rangordning hos hundar. Han framhåller att vi ska ta mindre hårt på vår roll som ledare och mer koncentrera oss på att bli bra som lärare och tränare. Vi ska som hundägare byta ledarskap mot lärarskap och rangordning mot kamratskap. Anders klargör begrepp som dominans, rangordning och status, vilket hjälper den hundintresserade att bättre förstå sin bästa vän hunden.
Anders Hallgren anses vara världens första hundpsykolog och den som grundlagt och utvecklat hundpsykologin. Han har skrivit över 20 böcker i ämnet och har även utbildat andra hundpsykologer både i Sverige och utomlands." 

Förutom böcker så är jag ju tokig i djur också. Speciellt hundar och katter, och ännu lite mer speciellt hundar. Jag har spenderat en hel del tid på olika hundforum och i många olika trådar och även som personliga tips har den här boken dykt upp.

Det tog ett tag innan jag tog tag i saken och lånade den från Karlstads bibliotek. Men nu är det gjort och nu är den utläst.

Det här är alltså ingen skönlitterär bok, och jag brukar vara lite orolig när det gäller fackböcker, att de ska vara svåra att läsa och långtråkiga.  Men Anders Hallgren lyckas undvika det, den här boken är intressant och lättläst hela vägen. Hans syn på hundar är väldigt bra tycker jag, och den är något jag vill ta efter.
På de här forumen jag är medlem på så är det då och då mycket prat om dominans och ledarskap, vissa tycker att man måste vara hård mot hundarna för att de inte ska försöka ta över i hemmet. Det finns åsikter om att hundarna inte får äta först, inte får gå ut genom dörren först osv för att de då tror att de är ledarna. Jag själv, alltså högst personligt här nu och inget dömande mot någon annan, tror inte att de sakerna spelar någon roll. Efter att ha läst Alfasyndromet, tror jag det ännu mindre.

Sedan jag skaffade min allra första egna hund för 5 år sedan, har jag alltid velat ha ett mjukare sätt, en mjukare relation till min hund. Jag ser det som så att jag och min hund är ett team, han lär mig saker och jag lär honom saker och det ska vara roligt! Jag vill att min hund ska ta egna initiativ, vara den underbara individ han är och att han ska lyssna på mig för att han vill det, för att det är kul att vara med matte. Och återigen, efter den här boken är jag ännu mer peppad att fortsätta tänka så.

Den här boken rekommenderar jag verkligen till alla hundintresserade som råkar läsa det här. Det är antagligen den bästa hundbok jag har läst hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar