söndag 27 maj 2012

Farlig midsommar - Tove Jansson



"Där kommer en teater på drift och med den driver muminfamiljen in i en midsommarnatt som är full av trolldom och överrasking, av nya vänner och fiender.

Vet ni att hattifnattar kommer ur frö och att man måste så dem på midsommarnatten? Har ni nånsin borrat hål genom ert eget golv eller sett en självlysande parkvakt? Och är ni medvetna om hur hemskt farligt det är att vissla på teatern?

Det här är berättelsen om vad som hände i den magiska månaden juni samma år som det eldsprutande berget rörde på sig och Mumintrollets mamma gjorde sin vackraste barkbåt."

Det här är faktiskt den första Mumin-boken jag läser. Tidigare har jag sett filmer och serier med de härliga varelserna. Men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin hoppat in i deras värld med hjälp av en bok.

I alla fall, vilken mysig upplevelse det var! Det finns otroligt härliga illustrationer i boken som höjer känslan ännu mer. Dialogen är så söt ibland att jag satt och fnissade lite för mig själv när jag läste. Det bästa exemplet är det här som jag tyckte var väldigt sött, Mumintrollet och Snorkfröken har kommit bort från resten av familjen och vännerna;

"Jag leker att du rövat bort mig, viskade Snorkfröken.
Det har jag, svarade Mumintrollet vänligt. Du skrek hemskt, men jag rövade bort dig i alla fall."
 Jag vet inte riktigt varför men jag tycker det är ett väldigt gulligt stycke. Nu är jag så sugen på att läsa mer böcker om Mumin och hans vänner. Det får nog bli en tur till biblioteket om ett tag igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar