måndag 12 april 2021

Var inte rädd för mörkret av Kristina Agnér

 

Originaltitel: Var inte rädd för mörkret
Sidor: 344 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Albert Bonniers förlag, tusen tack!
"Alva lämnar Stockholm med ett krossat hjärta för att röja upp i det gamla båtsmanstorpet hon ärvt efter sin mamma. Väl på plats i de småländska skogarna får hon veta att modern inte dött en naturlig död. Hänger det samman med en ung kvinnas olösta försvinnande i byns förflutna?

Medan sensommarnätterna blir allt mörkare blandas platsens historia med Alvas egen - och i jakten på sanningen får hennes rädslor alltmer rationell grund.

Men det är inte mörkret som är farligt, det är människorna."

Var inte rädd för mörkret är Kristina Agnérs debut och med den har hon skrivit en riktigt bra pusseldeckare! Här är det inga blodiga detaljer. Tyngden ligger på själva mysteriedelen och relationerna mellan karaktärerna istället för råa mordscener. 

Berättelsen utspelar sig i Smålands skogar och jag vill verkligen dit när jag läser. Det beskrivs så målande att jag önskar jag kunde hälsa på Alva i hennes lilla torp. Hon har åkt dit för att städa inför försäljningen efter att hennes mamma dött. Väl där får hon höra att mamman inte dog av naturliga orsaker som man först trott. Kan det ha någon koppling till att Alvas mormor försvann på sextiotalet? 

Det finns ett driv genom hela berättelsen som får mig att vilja sluka boken så fort det bara går. Men jag tycker verkligen om att befinna i mig i den här lilla byn och lära känna invånarna så jag hejdar mig. Pausar ibland och njuter av vetskapen att boken finns kvar att plocka upp senare igen.  

Största delen av boken är skriven ur Alvas perspektiv. Vissa kapitel hoppar tillbaka i tiden och ger oss sakta men säkert en bild av vad som pågick då. Vad var det som gjorde att Alvas mormor Evy försvann? Vem i byn vet mer än de avslöjar? 

Efter en viss punkt i boken avslutas varje kapitel från dåtiden med "Väggklockan inne i salen slår..." med olika klockslag. Det tyckte jag var en riktigt snygg detalj som verkligen gav känslan av att något olycksbådande närmade sig. 

Jag håller tummarna för att Agnér kommer med fler böcker för det här gav mersmak!

5 kommentarer:

  1. Men nu är det väl lite för många litterära karaktärer som återvänder till sina rötter/får ärva boenden och flyr från Stockholm pga krossade hjärtan eller drömmar...
    Nu låter du iofs såld på denna, men jag tror att jag kanske står över och hoppas att våra författare ändrar inriktning lite så att variationen på teman ökar. Intressant ändå att läsa dina tankar om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går trender inom bokvärlden också, jag tycker det är ganska fascinerande att se :D.

      Radera