onsdag 3 mars 2021

Vattendansaren av Ta-Nehisi Coates

 

Originaltitel: The Water Dancer
Sidor: 405 (Inbunden)
"Den unge Hiram Walker växer upp moderlös men med en fantastisk gåva som han ännu inte lärt sig att bemästra. En gång när han var nära att drunkna räddades han av en oväntad kraft. Den liknade ett blått ljus som lyfte upp honom och förde honom i säkerhet.

Med hjälp av sin styvmor Thena och kärleken Sophia bestämmer Hiram sig för att fly från förtrycket och inleda kampen mot slaveriet. Han lämnar Virginias plantagers korrupta rikedomar, värvas till det underjordiska kriget mellan slavägare och slavar och håller hela tiden fast vid sin yttersta längtan. En dag ska han återvända för att befria den familj som han lämnade kvar. Men för att lyckas måste han en gång för alla lära sig att bemästra den magiska kraften som han har begåvats med."

Vattendansaren var en oplanerad bok för februari. Jag skulle egentligen ha läst Never Let Me Go tillsammans med Jennifer men vi bestämde oss för att byta bok till Vattendansaren istället. Det är jag faktiskt glad att vi gjorde, annars vet jag inte om jag hade tagit mig tiden att plocka upp den. 

Det är en berättelse om ett riktigt tungt ämne, slaveriet, men den är ändå skriven på ett sätt som gör att sidorna bara flyger fram. Jag ville inte lägga ner den, jag ville fortsätta följa Hiram för jag lärde mig så mycket genom honom. Jag upplevde sådant jag inte kan förstå, förtryck jag aldrig varit utsatt för och därför bara kan försöka förstå genom andras ord. Och jag tycker det är så viktigt att man gör det, försöker förstå, sätta sig in i andras skor. 

Förutom att vara lärorik är Vattendansaren dessutom en riktigt bra historia. Det finns en liten dos av magisk realism i den på grund av förmågan som Hiram besitter och kämpar med att bemästra. Den tar aldrig över utan det är människorna, deras liv och drömmarna om frihet som står i fokus. Jag tycker om så många av karaktärerna, de är levande och jag upplever verkligen att jag som läsare kommer nära dem. 

Jag vill absolut läsa mer av Ta-Nehisi Coates och ska kolla upp hans andra böcker för det här var riktigt bra.

6 kommentarer:

  1. Den här blir jag väldigt nyfiken på nu när jag har läst din recension! Låter väldigt lärorik och spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den! Väldigt lätt att ta sig igenom trots det tunga ämnet.

      Radera
  2. .Verkar vara en annorlunda berättelse, tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt speciell och bra :)

      Radera
  3. Åh, verkar också vara väldigt läsvärd! Blev definitivt nyfiken nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt bra! Måste verkligen kolla efter fler böcker från författaren!

      Radera