måndag 28 december 2020

Lisa och Lilly: en sann kärlekshistoria av Mian Lodalen

 

Originaltitel: Lisa och Lilly: en sann kärlekshistoria
Sidor: 351 (Inbunden)
"Lisa och Lilly smiter hemifrån och möts första gången en varm sommarkväll på en hemlig dans vid Årstaviken. Drygt ett år senare, i september 1911, hittas deras sammanbundna kroppar i Hammarby sjö. Mot en fond av den dynamiska tiden kring förra sekelskiftet, i ett Stockholm som då mer än något annat var kvinnornas, ungdomarnas och arbetarnas stad, följer vi Lisa och Lilly under deras omtumlande sista år i livet."

Lisa och Lilly är en otroligt berörande berättelse om två unga kvinnors kärlek till varandra och hur omöjlig den var. Den är baserad på verkliga personer och händelser och det gör läsningen ännu mer hjärtskärande. 

Mitt hjärta värker för Lisa och Lilly medan jag läser. Båda var hårt hållna av sina föräldrar och dessutom var deras kärlek något som på den tiden sågs som olagligt. Ändå kunde de inte hålla sig borta från varandra. 

Jag tycker att författaren har gjort ett väldigt bra jobb med att göra dem båda levande i romanformatet. Som läsare känner jag med dem och önskar hela tiden att det oundvikliga slutet ska bli ett annat än det jag vet är på väg. 

Boken lämnar ett starkt avtryck i mig och jag kommer att komma ihåg Lisas och Lillys historia länge.

6 kommentarer:

  1. Kul att det ska bli en serie med böcker baserade på verkliga händelser och personer! Boken berörde mig också väldigt mycket.

    SvaraRadera
  2. Är så sugen på att läsa den här boken! Så tragiskt att det har varit och är så än idag för en del människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Bra att deras berättelser får komma fram.

      Radera
  3. Tänk att det verkligen har varit (och fortfarande är på många ställen) OLAGLIGT att älska en människa! Den här boken vill jag verkligen läsa, har ibland svårt att hitta böcker som handlar om två kvinnor. Fast det kanske börjar ändra sig nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan inte förstå det! Det är helt galet. Hoppas du kommer tycka om den :)

      Radera