tisdag 13 oktober 2020

Tisdagstrion - Fiktiva karaktärer jag kan tänka mig att döpa ett husdjur efter

 

Det är ett riktigt roligt tema hos Ugglan & Boken den här veckan! Jag gör en lite twist på det eftersom jag faktiskt har haft djur som varit döpta efter fiktiva karaktärer. Det blir fyra djur.


Aramis. Det här var faktiskt inte ett medvetet val på grund av att namnet var från en fiktiv karaktär. Namnet hittades på en lista över hundnamn och det fastnade, först sedan insåg jag att Aramis också är en av de tre musketörerna.


Móri kommer från Margit Sandemos serier Häxmästaren. Där är Móri den isländska häxmästaren.


Linde-lou och Dolg. Mina små ökenråttor jag hade för några år sedan. Linde-lou kom från Sagan om Isfolket. Dolg är också från Häxmästaren. 

34 kommentarer:

  1. Spännande namn. Aramis och Mori verkar passa precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de var perfekta namn till just de två tokarna :)

      Radera
  2. Aramis är den ende jag känner till och det har nog varit aktuellt som eventuellt kattnamn någon gång 🙂

    SvaraRadera
  3. Råttor är inte min grej ... men namnen på din hund och katt gillar jag! Det hade dock varit krångligare om du fastnat för d´Artagnan i Dumas roman ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade tungan snubblat när man ska ropa på vovven!

      Radera
  4. Jag har en annan av de tre musketörerna hemma, D'Artagnan (kallas Dart till vardags).

    SvaraRadera
  5. Aramis är nog det bästa djurnamnet av de tre musketörerna. De andra två var ju Athos och Porthos.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina roliga namn du haft på dina söta husdjur!
    Så bra bilder på dem också!
    Verkligen ett roligt tema! En av mina katter heter
    Alfons men det är inte efter karaktären Alfons Åberg,
    det bara blev så...

    Allt gott
    nicklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alla husdjur här får stå ut med att bli fotade väldigt mycket :D

      Radera
  7. Bra namn och lite ovanliga också. Hur kul tema som helst.

    SvaraRadera
  8. Vilket troligt tema! Det kanske jag efterapar faktiskt :P

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. Det är så fint! Han var även en fin karaktär :)

      Radera
  10. Men vad många djur du haft, så mysigt. Jag har döpt mina katter efter Disneynamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå inte alla om man ska ta med alla från barndomen :)

      Radera
  11. jag minns inte namnen på alla hundar som förekommit i familjen sedan jag var liten och som fortsätter att förekomma. men en av min brors kungspudlar hette Aramis. han var champagnefärgad och elegant och bar upp sitt namn väldigt fint

    SvaraRadera
  12. Jättefina namn!
    Aramis är så lik mina föräldrars hund Xantos som de hade för några år sedan.

    SvaraRadera
  13. Åh vilka fina kompisar med fina namn från mina favoritböcker om Isfolket. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen ett bra ställe att hämta namn ifrån! :)

      Radera
  14. Vilka fina namn! Móri kände jag inte till, men gillar det skarpt. Aramis är ståtligt på nåt vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, Aramis låter väldigt ståtligt :)

      Radera
  15. Aramis kommer jag ihåg att en arbetskamrat hade en hund som hette en gång i tiden. Mori var också fint.

    SvaraRadera
  16. Underbart! Aramis är ett väldigt bra namn. Jag hade en undulat som hette Thisbe, från Ovidius Metamorfoser, men min nuvarande hund har det icke-litterära namnet Tassa :)

    SvaraRadera