måndag 6 juli 2020

Halvvägs till himlen av Jöns Hellsing


Originaltitel: Halvvägs till himlen
Sidor: 269 (Inbunden)
Serie: Hope Island trilogin (del 2)
Recensionsexemplar: Från HarperCollins Nordic, tusen tack! 
"Här står pubägarinnan Heather i centrum i en spännande berättelse om hopp, hämnd och att tro på sina drömmar. Hon har satsat allt på att renovera sin lilla pub men när den brinner ner till grunden redan natten efter invigningen rasar hela hennes tillvaro. Deprimerad tas hon in på anstalten där hennes mamma tog sitt liv. Samtidigt väcks frågan om branden var en olycka eller anlagd. Och i så fall av vem? När Heather börjar ana hur allt hänger ihop smider hon planer på en storslagen hämnd."
Det känns som att jag inte riktigt kan skriva rättvist om den här boken. Det är andra delen i en serie, jag har inte läst första och jag upplever det som att jag missat en hel del i och med det. Jag tror det är anledningen att jag inte kommer karaktärerna nära vilket gör så att jag flyter lite ovanpå berättelsen.

De karaktärer som får mig att reagera mest är de som är riktiga svin. När de håller på med sina planer blir jag bara arg och frustrerad! Jag kan inte riktigt avslöja vad det är då det spoilar mycket ur boken som man helst ska upptäcka själv. Men det sätter verkligen igång ilsket tandgnissel från min sida.

Jag kan tänka mig att man verkligen fastnar i serien om man läser den från början. Men att hoppa in så här i del två var nog inte riktigt rätt sätt att göra det på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar