onsdag 16 oktober 2019

Döden klär i domino av Marie Bengts


Originaltitel: Döden klär i domino
Sidor: 367 (Kartonnage)
Serie: Hannah Lönn (del 2)
"När Hannah Lönn blir kontaktad av modedirektör Leijon på Svenska Kompaniet i Stockholm tror hon först att karriären som klädskapare äntligen ska få sig en skjuts. Desto större besvikelse när hon får reda på att uppdraget består i att sy trettio svarta dominoslängkappor som rekvisita till en modevisning, som ska anordnas till Christian Diors ära.
Det ska snart visa sig att arbetet blir mer intressant än det först verkar. Dagen före modevisningen får tidningen Kvällsbladet ta emot ett hotbrev som tycks riktat mot modehuset och dess direktör."
Jag trodde att jag hade skrivit om första delen i den här serien, En sax i hjärtat. Jag vet att jag har lyssnat på den, men jag hittar inget inlägg. Det är i och för sig inte jättekonstigt, jag lyssnade på den någon gång under året då jag var i en dålig relation så det kan ha varit så att jag helt enkelt inte orkade få ihop ett inlägg.

Men nu har jag läst del två under en mycket bättre tid i livet och den orkar jag absolut skriva om! Det här är härliga pusseldeckare som passar perfekt om man vill ha något oblodigt. Mordet tar inte så stor del av berättelsen utan läsaren får mest följa med Hannah Lönn när hon försöker lösa mysteriet.

Hannah är en bra karaktär också. Hon går sin egen väg och har skaffat sig en egen familj och gemenskap med sina vänner. Hennes föräldrar och syskon bryr sig inte direkt om henne och vad hon gör och hon verkar helt okej med att ha det avståndet till dem. I hennes omgivning finns det ännu fler självständiga och tuffa kvinnor som är uppfriskande att läsa om. Böckerna utspelar sig på 50-talet så det är ganska kämpigt för Hannah att försöka få poliserna att lyssna på hennes tankar, eftersom hon är kvinna och de som är män så klart vet allt bäst, host host.

Jag tycker verkligen om de två böckerna som kommit ut hittills och hoppas att vi får fortsätta följa med på de här mysterierna tillsammans med Hannah.

10 kommentarer:

  1. Jag har jättelänge varit sugen på den här! Gillar gammeldags pusseldeckare :)

    SvaraRadera
  2. Å! Jag gillade också böckerna!

    SvaraRadera
  3. Jag har visst missat att den här serien är pusseldeckare! Får nog tänka om angående de här böckerna för en pusseldeckare är aldrig fel. :D

    SvaraRadera
  4. Gillar också den här serien! Älskar pusseldeckare.

    SvaraRadera