torsdag 15 augusti 2019

Att slå sig fri av Lisa Westerlund


Originaltitel: Att slå sig fri
Sidor: 394 (Häftad)
Serie: Serien om Klara (del 3)
Recensionsexemplar: Från Saga Egmont, tusen tack! 
"Klara och Nima har varit ihop i 3+ veckor. Nu praktiskt taget bor Klara hos honom och hans lilla dotter Sara. Och snart får Klara veta det hon redan misstänkte: hon är gravid. 3+ veckor.
Men det är inte alla i deras omgivning som vill att Klara och Nima ska vara en familj. Någon följer noga vad Klara och hennes vänner gör. Mitt i blöjbyten, illamående och bästisproblem blir Klara utsatt för hot."
Att slå sig fri är tredje boken om Klara och hennes liv. De två tidigare heter Klarhet/Att slå tillbaka och Trygghet/Ingens slav Jag har läst och tyckt om båda två. Men med tredje boken tycker jag serien tar ett ännu större steg framåt, det här är helt klart min favorit!

Klara verkar ha fått allt hon drömt om; hon är sambo med Nima, hon är styvmamma till hans lilla dotter och hon har precis fått veta att hon är gravid själv. Deras lilla familj ska utökas. Det har gått fort men det känns rätt, eller gör det? Förutom sina egna tvivel måste Klara hantera det faktum att någon hotar henne. Någon skickar hotfulla brev, sprayar ner hennes dörr och förföljer henne. Vid sidan av hennes liv får man följa en blogg på nätet som är full av hat mot olika folkgrupper, och personen bakom bloggen verkar till slut rikta in sig lite extra på Klara.

Det är riktigt jobbigt att läsa delarna med bloggen kan jag säga. Den är så full av hat och även om den är påhittad så blir jag både arg och ledsen, för jag vet att det tyvärr finns folk som går runt med så mycket ilska i sig på riktigt, mot oskyldiga människor.

Berättelsen är otroligt medryckande och det tar mig ungefär ett dygn att läsa ut den. Jag lägger undan den för pauser ibland men plockar hela tiden upp den snabbt igen för att jag behöver få veta hur det kommer gå. Den är skriven ur flera karaktärers perspektiv och tillsammans vävs allt ihop på ett riktigt bra sätt. Klaras försök att lista ut vad hon vill, hoten och vem som ligger bakom dem, hennes vänskap med två andra kvinnor som båda har egna problem och lite annat.

Det ryms mycket på de här sidorna och allting slutar med en bok jag verkligen tyckte om att läsa.

6 kommentarer:

  1. Det är så otäckt att tänka att det verkligen finns människor därute med så mycket hat och som gör sådana här saker. Men kan tänka mig att det var intressant att läsa om! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Måste vara jobbigt att gå runt med så mycket ilska i sig också.

      Radera
  2. Saga Egmont, är det ungdomsböcker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de verkar ha lite allt möjligt :)

      Radera
  3. Åh låter spännande. Tack för tips...det finns verkligen otäcka människor i vår värld...

    SvaraRadera