måndag 26 augusti 2019

Blynätter av Anna Jakobsson Lund


Originaltitel: Blynätter
Sidor: 417 (Häftad)
Serie: Metallsviten (del 1)
Ålder: Unga vuxna
"Elsa Madigan är bara ett lyckat uppdrag ifrån att äntligen avancera i rövarbandet. Men en papperslapp med några bleknade ord får henne att riskera allt. 
Finn Gailis sägs vara den starkaste reliktämjaren i sju socknar. Han hoppas att det ryktet ska skydda honom. Att ingen ska förstå hur skör hans kraft egentligen blivit. 
Jeroen Albring är folkdomare, svuren att stå på sanningens sida. Men för tio år sedan dömde han en oskyldig. Snart kommer det att få konsekvenser. 
Under blynatten korsas folkdomares och rövares vägar. Mötet sätter igång en kedja av händelser som hotar att slå sönder världen. Blynätter är första delen i Metallsviten. En historia om svek, vänskap och magi."
Blynätter, första delen i en ny serie av Anna Jakobsson Lund, skrev jag för första gången om i samband med omslagssläppet hon gjorde i juli. Så fort jag fick veta att hon var på väg ut med en ny bok blev jag jättepeppad på att läsa den så när den dök upp var det bara att sätta igång!

I den här berättelsen fokuserar hon på en värld som inte känns helt olik vår egen. Det finns visserligen magi i den och man får kanske tänka tillbaka ett ganska stort antal år i tiden för att hitta rätt stil på samhället men den känns ändå bekant. Och hela tiden sitter jag med tanken att den utspelar sig i Ångermanland. Det beror nog på att de pratar om Skule vilket leder mig till Skuleberget där det sägs att rövare höll till förr i tiden, och i boken finns det olika rövarband. Det ger det hela en lite mysig, hemtrevlig känsla för min morfar kom från Ångermanland.

Förutom den personliga känslan är det en riktigt spännande historia. Finn och Elsa, två av våra huvudkaraktärer, tillhör ett rövarband. Något kokar under ytan i samhället och de blir tillsammans med folkdomaren Jeroen indragna i mycket mer än de räknat med. Finn är reliktämjare, vilket innebär att han kan ta kontroll över reliker som har olika krafter. Men han måste alltid passa sig så inte reliken får kontroll över honom istället. De råkar ut för en hel del, kanske inte helt frivilliga, äventyr. Elsa tycker jag verkligen om, hon är en riktigt tuff tjej. Finn är lite irriterande ibland eftersom han är väldigt impulsiv och inte alltid tänker efter innan han handlar men han har verkligen ett gott hjärta.

Jag är otroligt imponerad över hur Anna Jakobsson Lund kan bygga upp så här fascinerande världar och berättelser. Det är bara att öppna boken, dras in och vakna upp när sidorna tar slut. Då känns det som att man har sagt hejdå till karaktärer man känner på riktigt. Speciellt Finn och Elsa är så levande. Den var verkligen jättebra och jag är glad över att det bara är första delen, det finns alltså mer att se fram emot!

14 kommentarer:

  1. Så härligt att när jag kikar in här igen efter ett tag så får jag se den här boken direkt! :D Är så pepp på att börja läsa hennes böcker! Den här verkar riktigt spännande. Hon verkar vara duktig på att måla upp miljöer och karaktärer. (Har läst ditt mejl, stort tack för det!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen du kommer tycka om hennes böcker! :) Det är extra kul att hon varierar genre så mycket också så det finns lite av varje att välja på :D

      Radera
  2. Älskar verkligen omslaget och handlingen verkar onekligen spännande! Tack för en bra och intressant recension, bör skriva upp den här boken och läsa den :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det snyggt! :) Hoppas du kommer tycka om den om du läser! Hennes böcker är sådana jag verkligen vill trycka i händerna på alla och samtidigt är det jättenervöst eftersom jag tycker om dem så mycket och tänk om inte alla andra gör det också :P

      Radera
    2. Haha, förstår dig precis! Ibland är det svårt att föra över känslorna man har för en bok för folk kan ju tycka så väldigt olika. Men å andra sidan är vi ju en del av en "bransch" som går ut på just åsikter, så man får nästan förvänta sig det, men det är svårt ibland alltså.

      Radera
    3. Ja det är ju samtidigt charmen, att alla tycker så olika om böcker! Men när det är ens favoriter är det läskigt alltså :p

      Radera
    4. Detta är tjejen som ritat bokomslaget https://instagram.com/custombysophy?igshid=n4mjpknhsp7p

      Radera
  3. Anna är en duktig författare! Så förstår att du föll för denna boken.

    SvaraRadera
  4. Omslaget är såå fint och jag har hört så mycket gott om just den här författaren!

    SvaraRadera
  5. Jag har sett så mycket om denna på Instagram och nu blev jag ännu mer nyfiken!

    SvaraRadera