torsdag 8 augusti 2019

Innan ni tog oss av Lisa Wingate


Originaltitel: Before We Were Yours
Sidor: 444 (Inbunden)
"Memphis, 1939. Tolvåriga Rill Foss och hennes fyra yngre syskon bor med sina föräldrar på en båt på Mississippifloden. När deras föräldrar tvingas åka till sjukhuset en stormig natt lämnas Rill kvar för att passa syskonen. Men helt plötsligt dyker främlingar upp. De sliter med sig barnen och placerar dem på barnhem, och syskonen är övertygade om att föräldrarna snart kommer för att hämta dem. Snart går det dock upp för dem att verkligheten är bra mycket brutalare än så. 
Aiken, South Carolina, nutid. Åklagaren Avery Stafford råkar snubbla över oroväckande information och börjar nysta i sin familjehistoria. Vad var det egentligen som försiggick i Amerika mellan 1920 och 1950? Och hur är hennes familj inblandad i Georgia Tanns adoptionsverksamhet?"
Den här boken har varit precis överallt på Instagram känns det som. Jag har funderat på att läsa den ganska länge eftersom jag fick veta att den skulle vara baserad på sanna händelser. Men det tog ändå ett tag innan jag bestämde mig för att plocka upp den.

Alla säger att den är riktigt berörande och att man blir tårögd medan man läser. Jag kan bara hålla med. I slutet var det nära att tårarna rann över. Fram tills dess så var jag ganska arg, jag satt hela tiden och tänkte på att det här faktiskt har hänt på riktigt. Inte med just de här karaktärerna, men på det stora hela. Barn togs från sina familjer, från familjer som faktiskt älskade dem och utan att föräldrarna förstod vad som hände. Kan ni tänka er hur hemskt det måste ha varit för både barn och föräldrar?

Jag sträckläste boken, jag behövde få veta hur det skulle gå. Jag behövde få lite ro i kroppen efter att ha blivit så arg, frustrerad och ledsen. Sedan har jag googlat på de verkliga fallen. Det är verkligen en bok som berör.

6 kommentarer:

  1. Den här har jag också sett lite varstans. Då vågade jag inte plocka upp den, haha! :p Men den låter faktiskt väldigt intressant och gripande. Ska plocka upp den om jag får chansen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gripande är den verkligen! :) Speciellt dåtids-delen.

      Radera
  2. Jag har också hört mycket om den här boken, men har inte läst den än. Dock påminner den rätt mycket om de korrupta adoptionerna från Chile till Sverige, där barn också stals från sina föräldrar. Alltså i realiteten människohandel. Helt sjukt hur folk kan syssla med det.

    Boken låter dock läsvärd, så får försöka komma ihåg den och läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag förstår inte heller hur man kan ta sig den rätten att bestämma så över små barns liv! Har du läst någon bok som handlar om det i Chile?

      Radera
    2. Nej, det är helt bisarrt! Men det finns ju folk till allt...
      Jag har inte hört eller sett någon bok om adoptionerna från Chile, bara hört på nyheterna. Men det hade nog varit intressant att läsa. Får nästa kolla upp om det finns nån bok om det! Vet du om det finns nåt?

      Radera
    3. Nej inte jag heller. Den enda bok om adoption jag läst innan den här är nog serieromanen Palimpsest som handlar om författaren som är adopterad från Korea och får det jättesvårt när hon vill försöka ta reda på sin bakgrund.

      Radera