onsdag 28 augusti 2019

En man att lita på av Nicholas Searle


Originaltitel: A Fatal Game
Sidor: 251 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Louise Bäckelin förlag, tusen tack! 
"Jake Winter har misslyckats. Både civila och säkerhetspersonal har omkommit under ett terroristdåd på en tågstation, en attack som underrättelseofficer Winter hade i uppgift att stoppa. Men trots att han nu är under utredning och tvingas granska sin egen kompetens, sina instinkter och beslut, så undanhåller Jake något. 
Utan sina chefers vetskap har Winter planterat en källa bland fyra jihadister, som planerar ytterligare ett dåd. Han hoppas att Rashid, en ung brittisk man som nyligen återvänt, desillusionerad, från krigsfältet, ska vara nyckeln till hans professionella återlösning. 
När hans tidigare handlingar ifrågasätts och dissekeras hänger allt på att denna operation lyckas. Men kan han verkligen lita på Rashid?"
Jag hade på känn redan innan jag började läsa att det här kanske inte var min typ av bok. Det visade sig tyvärr stämma. Det är något med underrättelseorganisationer, terrorism och liknande som verkligen inte fångar mitt intresse. Jag kan bara komma på en bok som varit ett undantag faktiskt.

Däremot är jag säker på att folk som tycker om att läsa om just de ämnena skulle tycka om den här boken! Den känns välskriven och jag får känslan av att författaren har koll på det han skriver om. Berättelsen känns trovärdig.

Det är helt enkelt ett sådant tillfälle då boken inte passar mig, man kan inte tycka om allt. Jag ska se till att den hittar hem till någon som kan uppskatta den bättre! 

8 kommentarer:

  1. Så där är det för mig också, sådana här typer av böcker är inget för mig heller. Även om de är bra skrivna. Den enda jag kan komma på att jag tyckte om är en bok av Baldacci. Men det är också skönt att veta vad man gillar och inte gillar när det kommer till böcker. :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baldacci har jag också tyckt om en eller två av medan en annan av honom inte alls passade. Men jag håller med! Det är bra att känna sin egen läsning och vad som man borde satsa på och inte :P Det sparar lite tid!

      Radera
    2. Jag är också som ni, inte alls intresserad av liknande böcker. Dock kan väl vissa funka om de är tillräckligt spännande/originella men det är inte alltid det räcker heller. Å andra sidan kan det kanske vara gött ibland att få en bok som inte faller en i smaken, ifall man glömmer bort vad man absolut inte gillar, haha. Synd dock, det är tråkigt när man lägger tid på en bok och så är den inte alls ens grej.

      Radera
    3. Sedan kanske man skulle sluta uppskatta de som passar en riktigt bra om man bara läste fullpoängare hela tiden? 🤔 Jag tror den här kommer passa min pappa bättre än vad den gjorde mig så den får åka vidare till honom :)

      Radera
  2. Svar
    1. Det är väl kanske tur att några böcker kan strykas från att-läsa-listan :)

      Radera
  3. Instämmer helt med dig. Jag kommer till och med att citera dig i mitt blogginlägg =) bettan_bokprataren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att den inte passade dig heller!

      Radera