tisdag 20 februari 2018

Peter Pan av J.M. Barrie (Månadens klassiker)


Originaltitel: Peter Pan
Sidor: 185 (Pocket)
"From the moment when Peter Pan and his irritable fairy friend Tinker Bell fly in through the nursery window, the story casts a magic spell. The Darling children are carried away to the Neverland where they meet the Lost Boys, watch shy mermaids playing in the blue lagoon and encounter Captain Hook and his wicked pirate band..."
Årets andra klassiker läst! Den här var...annorlunda och lite oväntad skulle jag nog säga.

För mig har Peter Pan alltid varit den historia jag lärt mig från den tecknade Disney-filmen. Nu är det väldigt länge sedan jag har sett den, men jag blev lite chockad över den mörka känslan som gömmer sig i boken, det är i alla fall så jag uppfattar det. Jag har en tung känsla i mig när jag läser, inte hela tiden men den finns där då och då.

Peter Pan är egentligen ingen sympatisk karaktär. Han är självisk och mallig och bryr sig inte mycket om andras åsikter eller känslor. Får någon en bra idé snor han den direkt och hävdar att det är han som kom på den. Det känns lite olustigt när Wendy börjar agera mamma åt alla pojkar på ön och hon pratar med Peter som om barnen vore deras. Medan Peter ofta är ute på egna äventyr är hon hemma och tar hand om pojkarna. Boken har ju så klart några år på nacken så det kanske inte är konstigt att det är så den skrivits men det är ju något jag reagerar på i alla fall.

Samtidigt är det en berättelse fylld av magi, äventyrsglädje och önskan om att aldrig behöva växa upp och ta ansvar. På mina klagomål här uppe kanske det verkar som att jag inte tycker om den, och det har tagit mig ett ganska bra tag att lista ut vad jag faktiskt tycker. Men jag har till slut kommit fram till att jag tycker om den, för vad den är. Jag är väldigt glad över att den är läst!

Jag tar det här inlägget varje månad och passar på att kolla läget med er andra som hänger på, hur går det för er? Vilken bok blev det i februari? :)

24 kommentarer:

  1. Den här är jag sugen på att läsa. Tror inte ens att jag har sett hela filmen, men väl en teaterföreställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teater måste ha varit kul att se den som!

      Radera
  2. Skulle kunna tänka mig att läsa den här också. Kan tänka mig att den kan skilja sig från, ja disney filmen som man växte upp med. För mig blev det Övertalning av Jane Austen i Februari. Det tog ett tag för mig att komma in i språket och först visste jag inte vad jag tyckte heller. Men när jag slog igen den kände jag mig annorlunda, jag hade varit någon annanstans och jag saknade det! :) Intressant var det ju också hur kvinnans ställning och synen på henne var då. (Ledsen för långt inlägg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att det vände och blev positivt till slut! Övertalning är oläst för mig ännu :). Långa inlägg gillas! :D Vilken bok tar du i mars? :)

      Radera
    2. Ja jag kan faktiskt tänka mig mer Jane Austen. :) I Mars blir det The Castle of Otranto av Horace Walpole. Det ska vara den första gotiska berättelsen som skrivits och kom ut 1764. Den är på engelska men bara 101 sidor lång. :)

      Radera
    3. Såg min nu text och kände mig lite som en besserwisser. Det var inte meningen! :) Du kanske ju redan visste det allt där. Sorry

      Radera
    4. Absolut inget att be om ursäkt för :D Jag har aldrig ens hört talas om den boken så jag måste googla lite. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den! :)

      Radera
    5. Okej så bra :D Ja jag är faktiskt riktigt spänd på att läsa den! :)

      Radera
  3. Jag är sugen på att läsa den här boken, den låter spännande och med många lager!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen mer komplicerad än man först tror! :)

      Radera
  4. Åh, känner att jag skulle behöva läsa fler klassiker men tyycker det är så urbota tråkigt! Är glad om det blir en om året typ :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha därför jag gav mig själv den här utmaningen! Vill läsa fler men de hamnar lätt i skymundan för alla nya :)

      Radera
  5. Jag var väldigt taggad på att läsa den här boken men blev så besviken på den. Jag vet inte varför men störde mig lite på språket och det faktum att jag inte gillade karaktärerna det minsta och den där konstiga relationen mellan Peter och Wendy ska vi inte börja tala om. Jag kanske hade för höga förväntningar på denna bok kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja deras relation är verkligen underlig och det var en av sakerna jag hade väldigt svårt för! Och Peter är verkligen ingen trevlig figur :p.

      Radera
  6. du har väl sett mitt fina fynd:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/11/peter-pan-i-kensington-gardens.html

    SvaraRadera
  7. Peter Pan köpte jag för något år sedan men har inte hunnit läsa :) den här månaden ska jag däremot läsa Unga kvinnor. Sista boken i min tbr för februari och är rätt säker på att jag kommer hinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh kul att du har Unga kvinnor nu! Den ska jag ha i mars :D blir spännande att höra vad du tycker :)

      Radera
  8. Vad kul med en klassikerutmaning! Jag är ganska dålig på att läsa klassiker. Peter Pan och Wendy har jag oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände att det var dags att göra något åt alla olästa klassiker och det här kändes som något genomförbart! :)

      Radera
  9. Exakt den här utgåvan har jag också. :)
    Det är nog rätt många sagor som fått en rejäl uppdatering när de har blivit Disneyfilm.. Men det är kul att läsa originalen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är intressant att se alla skillnader! :)

      Radera
  10. Jag har läst klart Djungelboken nu. Februaris bok, men det dröjde en vecka in i mars innan jag läst klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre sent än aldrig heter det väl :D

      Radera