fredag 20 oktober 2017

Lilla dockan av Ingrid Elfberg


Originaltitel: Lilla dockan
Sidor: 467 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bokfabriken, tusen tack!
"En känd vloggerska direktsänder sitt självmord där hon kastar sig från infinitypoolen högt uppe på hotell Gothia Towers. Klippet sprids som en löpeld i sociala medier. Jennifer, fjorton år, är en av de som ser sändningen. Snart får hon kontakt med Emil som verkar ha känt vloggerskan. Han är allt Jennifer drömt om...Eller är det tvärtom? 
Torbjörn och hans kollegor på Sektionen för grova brott i Göteborg ska precis knyta ihop en utredning kring gromning av unga på nätet när man misstänker att vloggerskan kan vara ännu ett offer. Men varför verkar det som om förövaren hela tiden ligger steget före utredarna? Snart börjar ledtrådarna peka tillbaka mot Sektionen för grova brott och till slut går det inte att lita på någon."
Jag hade egentligen inga förväntningar när jag plockade upp den här boken. Det är så vitt jag kan komma ihåg den första jag läser av författaren och jag hoppades bara på något spännande när jag äntligen kände mig pigg nog för att läsa lite igen efter flera dagar med feber!

Och spännande fick jag. Men kanske framför allt obehagligt. Riktigt obehagligt. Speciellt när berättelsen handlar om Jennifer och hur hon sakta förändras, för att Emil ska gilla henne. Och hur han blir mer och mer elak och krävande över sms. Det är hemskt att läsa, ännu värre för att det här är ett verkligt ämne. Just den här boken är påhittad, men sånt här händer. Och som författaren nämner i sitt efterord, det är så svårt att hålla koll på för nu är alla på nätet med mobilerna, det finns alltid där och är alldeles för lätt för hemska människor att komma nära.

Elfberg har verkligen lyckats skriva en aktuell och skrämmande bok som jag rekommenderar.

6 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att den är skrämmande. Vill läsa.
    Har precis läst en skrämmande bok jag också, "Villig".

    SvaraRadera
  2. Har den ligger i boktraven olästa. Anade att det var åt det obehagliga hållet. Bra samtidigt att sådana ämnen tas upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det behövs pratas om. Men det är verkligen obehagligt att läsa om.

      Radera
  3. Så roligt att du gillar min bok, tack för en fin recension. Jag håller så klart med om att det är otäckt, det är det och min mening med min thriller är så klart både att underhålla men framför allt att skrämma och väcka uppmärksamhet mot ett ämne som tyvärr ständigt är aktuellt. Tack för att ni delar och sprider. Det behövs. Ingrid Elfberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen ett bra sätt att ta upp allvarliga ämnen som du gör!

      Radera