måndag 23 oktober 2017

Fången från Skottland av Diana Gabaldon


Originaltitel: The Scottish Prisoner
Sidor: 460 (Inbunden)
Serie: Sagan om Lord John Grey (del 3)
Recensionsexemplar: Från Bookmark förlag, tusen tack! 
"Helwater i England, 1760. Det skotska upproret har slagits ner och rebellen Jamie Fraser lever ett stillsamt liv som frigiven krigsfånge. Han hemsöks i drömmarna av minnen från sin förlorade hustru Claire och deras gemensamma barn.
I London mottar adelsmannen och officeren lord John Grey ett paket. Det innehåller dokument på det sällsynta tungomålet ersiska som pekar mot en stor konspiration. Men lord John kan inte tyda hela dokumentet. Och han känner endast en som kan det: Jamie Fraser.
Snart befinner sig lord John och Jamie Fraser på en resa mot Irland, ett land vars slott och mossar ruvar på hemska hemligheter. Ofrivilligt förenade jobbar de mot samma mål, och påminns om de känslor som en gång band dem samman."
Jag inser nu, efter att ha läst den här boken, hur mycket jag saknat Outlander-världen. Jamie och Claire och deras kärlek, allt! Jag fick världens sug att börja läsa om serien, jag har inte ens avslutat alla böcker utan är väl på... femte tror jag.

Men här är det Lord John Grey som är huvudkaraktär och även han är en figur att tycka om. Han är så stillsam på ytan men har så mycket känslor som stormar runt på insidan. Att vara homosexuell i 1760-talets England är inte direkt en lätt sak, absolut inget att vara öppen med. Man lider med honom när han måste dölja en så stor del av sitt liv, och aldrig kan visa kärlek eller några sådana känslor öppet.

Sen har vi så klart Jamie, som blir medtvingad på ett uppdrag till Irland. Han är fortfarande en fånge men har ett ganska bra liv på godset där han arbetar. Förutom hans smärtsamma saknad efter Claire.

Själva berättelsen är riktigt spännande. Hemliga dokument, en konspiration, till och med lite övernaturliga inslag som verkligen är stämningsfulla. Men det som jag tycker är allra bäst att läsa om är den komplicerade relationen som John och Jamie har. I början är det verkligen spänt mellan dem och Jamie skulle antagligen gärna slå ner sitt resesällskap om han bara kunde. Men det här är något som utvecklas på ett riktigt fint sätt genom hela boken, det kryper in en vänskap, respekt och värme mellan dem.

Gabaldon skriver väldigt levande, det är otroligt lätt att skapa sig bilder i huvudet medan man läser, nästan så att man är där på riktigt. Jag hade glömt hur beroendeframkallande hennes böcker kan vara, nu har jag blivit påmind och det ordentligt!

10 kommentarer:

  1. Har inte läst något av Gabaldon tidigare, men den här låter riktigt intressant. Kul med historiska romaner mellan varven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra! Det är hennes Outlander-serie också :). Vill läsa om de jag läst och sen fortsätta på de jag aldrig hann med men de är så tjocka så vet inte hur jag ska hinna det! :p

      Radera
  2. Har hört lite spritt om Outlander, både serien och boken, men för ovanlighetens skulle mer positivt om tv-serien! Har du både sett och läst Outlander? Och i så fall - vilken är bäst? Behöver verkligen en ny serie att kolla på, men inte om boken är bättre liksom ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett hela tv-serien! Det jag har sett har varit bra men jag läste de 4 eller 5 första böckerna för flera år sedan så jag kommer nog alltid hålla dem närmare hjärtat :). Man får med så mycket mer i dem tycker jag.

      Radera
  3. Hur kan jag ha missat detta? Jag älskade Outlander böckerna och TV-serien. Stort tack för tipset, nu ska här shoppas!

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte verkligen mycket om den här när jag läste den förra året :) Känner igen mycket av det du skriver i texten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du upplevde den ungefär på lika sätt! :)

      Radera
  5. Jag har Outlander böckerna, som jag, trots deras tjocklek läser om precis varje år och alltid hittar något som jag har missat förra gången. Jag köpte dom så snart dom kom ut på svenska och väntade med spänning på nästa... Det vill säga, jag köpte dom fram till Skuggan av ett svek. Den vågade jag inte köpa, jag vågade inte läsa om den kidnappade sonen, som var nära en tidsspricka i det lilla tåget, hur Roger klarade återresan, jag undrade vad skulle hända Mandy om Brianna reste efter Roger, hur dom skulle förenas igen alla 4 och allt det där. Jag har blivit äldre, harigare tycks det mig. Jag har också läst Svärdets brödraskap för jag tycker om den stillsamma ädlingen. och jo, jag ska nog läsa om böckerna igen och kanske våga fortsätta köpa de jag ännu inte har köpt. Serien har jag inte sett, jag har inte tillgång till kanalen den visas på, men jag har sett bilder på karaktärerna och efter Borta med vinden, vars karaktärer var sådana som jag hade föreställt dom i boken, tycker jag mig känna att Outlanderseriens karaktärer också passar den bild jag har haft i mitt huvud när jag läste böckerna senast....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte dåligt att läsa om dom varje år! De är ju verkligen inte tunna böcker :). Jag har sett en del av serien och tycker den är riktigt bra. De som spelar Jamie och Claire gör ett riktigt bra jobb!

      Radera