tisdag 31 maj 2016

Summer Readin' Tag


Den här taggen hittade jag hos Nelly som taggade alla som ville göra den. Så jag passar på!

SOL - En bok som gjorde dig alldeles varm inombords.
Här fick jag tänka till lite, jag läser ju så många mörka böcker. Men Här och nu av Eva Ludvigsen blir mitt svar. Det är en otroligt fin och varm kärlekshistoria, men lite annorlunda mot hur vanliga feelgood-böcker brukar vara.


GLASS - En bok som börjar bra men som sedan smälter och blir lite för jobbig att hantera.
Donatorn av Dean Koontz. Det började bra för att det var ju Koontz, min favorit, men sen gick det bara utför. Inte så att den blev jobbig i och för sig men den var inte bra. Och då är jag ändå ganska villkorslös i min kärlek för hans böcker.

KALL DRYCK - En bok som blev något nytt och uppfriskande för dig.
Vild av Cheryl Strayed. Jag vet att jag tjatar om den här boken men den sitter verkligen fast i mig. Det var den första självbiografi jag läst som letade sig in i hjärtat mitt och bosatte sig där. Jag trodde inte ens att jag var intresserad av att läsa biografier innan men efter den har det ju blivit några.

SKUGGA - En rolig bok med en seriös underton.
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. En så fin och varm historia som jag skrattade åt, men som samtidigt handlar om hur det är att vara annorlunda, att känna att man inte passar in. Den är så fin, jag vet att många har Ove som favorit men för mig är det den här av Backmans böcker jag älskar mest.



UTLANDSSEMESTER - En bok som utspelar sig i ett annat land än Sverige.
Lätt! Fiskarmännen av Chigozie Obioma som jag skrev om igår. Den utspelar sig i Nigeria och är så jäkla bra!

HAVET - En stor bok som du var rädd att påbörja men som du sedan älskade ändå.
Shantaram av Gregory David Roberts. En riktig tegelsten som jag kanske inte var helt säker på att jag ens skulle tycka om. Men den var grymt bra och nu ska det bli spännande att läsa fortsättningen, som också är en tegelsten.

SOMMARREGN - En bok som gjorde dig ledsen.
Får hundar korvar i himlen av Sara Galli och Mats Molid. En barnbok om hur det är att förlora en älskad familjemedlem. Jag grät så mycket när jag läste den.



FÅGELKVITTER - En bok som var så mysig att du skulle kunna läsa från den varje morgon innan du stiger upp ur sängen.
Oj...en bok att läsa från varje morgon innan jag stiger upp. Vad skulle det kunna vara. Kanske Love Letters of Great Men? Den kan passa att läsa lite från på morgon! Jag borde verkligen skaffa Love Letters of Great Women också snart.

UTEBIO - En bok-till-filmadaption som du ser fram emot att se i sommar.
Jag har verkligen ingen aning. Jag är jättedålig på att hålla koll på vilka böcker som är på väg att bli filmer så jag kan inte svara.

SOMMARMINNEN - Den bästa boken du läste förra sommaren.
Ehm jag kunde inte välja bara en. Det blev lite mer som en från varje sommarmånad (juni, juli, augusti alltså). Järnskallen av Nils Håkanson, Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart och En saga om tidens väsen av Ruth Ozeki.

6 kommentarer:

  1. Här och nu ser lockande ut :) Och mormor-boken av Backman får jag ta och läsa snart!

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig enkät! :) Jag håller nog med om Min mormor hälsar och säger förlåt. Det är så mycket som jag älskar med den, allt från att den handlar om ett annorlundaskap till sagoinslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra någon mer som har den som favorit! :)

      Radera
  3. Det är Pia på bookrelated som gjort denna tagg! inte nelly :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag såg det hos Nelly :) Men hittade den hos henne så därför jag nämnde henne :)

      Radera